Gelimiteerd speciaalbier 'Ongekend HJA15/1' aftrap uniek drieluik

Gelimiteerd speciaalbier 'Ongekend HJA15/1' aftrap uniek drieluik

Met de introductie van 'HJA15/1 Ongekend' komt Hertog Jan met een zeer gelimiteerd speciaalbier. Er wordt slechts één ketel van gebrouwen en is bij een beperkt aantal horecagelegenheden verkrijgbaar in unieke, stenen kruiken. Het speciaalbier is de eerste in een serie van drie gelimiteerde bieren die de Limburgse brouwer dit jaar op de markt brengt.

Hertog Jan is een relatief kleine speler binnen het moederconcern AB Inbev, dat op haar beurt weer het grootste bierconcern ter wereld. De speciaalbiertrend is ook in het Limburgse Arcen, thuisbasis van de brouwerij van Hertog Jan, niet voorbij gegaan. Daarom introduceerde de brouwer dinsdag 1 september HJA15/1 Ongekend, een speciaalbier waarvan maar één ketel wordt gebrouwen. De letters HJA staan voor Hertog Jan Arcen, 15 staat voor het jaar 2015 en de 1 is voor het feit dat dit het eerste ‘Ongekend-bier’ is in een serie van drie die dit jaar verschijnt.

Amber tarwebier
Hertog Jan heeft drie van haar bierbrouwers de vrijheid gegeven om samen met brouwmeester Gerard van den Broek een speciaalbier te ontwikkelen met de focus op smaak, huidige trends, kennis en expertise. Iedere brouwer geeft zijn eigen invulling. In 2015 volgen in totaal 3 bieren waarbij het type HJA15/1 is gebrouwen door Roland Kuipers. Het is een amber tarwebier met een lichte geroosterde smaak van donkere mout. Naast gebrande mouttonen is het bier kruidig met koriander en daarnaast citrus door de aanwezigheid van sinaasappelschil.

Etiket in een envelop
Behalve de zeer gelimiteerde oplage valt ook de verpakking op. Het bier zit in een stenen kruik, 0,5 liter, zonder label aan de buitenkant. Er wordt een zwart envelopje bij ieder flesje geleverd en het is de bedoeling dat deze na het proeven wordt geopend. Het bijbehorende briefje geeft aan wat voor bier het is, vertelt meer over de smaak, de gebruikte ingrediënten en waarom het bijzonder is. En dat Hertog Jan Ongekend een reeks is. De brouwer wil dat de bierliefhebber bier gaat proeven zoals het bedoeld is. Zonder direct te worden afgeleid door een naam of een label.

Beperkt in de verkoop
Vanwege de gelimiteerde productie wordt Hertog Jan Ongekend op zeer beperkte schaal verkocht. In de tweede week van september wordt het in de horeca in Hertog Jan Vriendenkring-cafés en enkele op bier georiënteerde zaken. In de retail wordt Ongekend exclusief bij supermarkt Jan Linders (Speciaalbier Supermarkt van het Jaar) en Mitra Speciaalzaken verkocht.