Koffieprijzen in horeca stijgen

Koffieprijzen in horeca stijgen

De prijzen die gasten in de horeca betalen voor een kop koffie, zijn in een jaar tijd met zo'n 10 cent gestegen. Dit blijkt uit analyse van de cijfers in de Misset Koffie Top 100. Zowel een kop koffie, een espresso en een cappuccino stijgen. Vorig jaar daalden deze prijzen juist.

Vorig jaar daalden de koffieprijzen voor gasten in de horeca nog, dit jaar stijgt van alle drie de geteste dranken in de Misset Horeca Koffie Top 100 de gemiddelde prijs.

Koffie steeg van gemiddeld €2,22 in 2014 met 12 cent naar €2,34, een toename van 5,5 procent. Dit kan deels verklaard worden door het gegroeide aandeel americano’s en filterkoffies, die in de regel voor een hogere prijs op de kaart staan.

Espresso steeg van €2,11 met 9 cent naar €2,20, een toename van 4,8 procent; cappuccino ging van €2,45 met 9 cent naar €2,54, een stijging van 3,8 procent.

Ikea en hotels

De verschillen tussen de duurste en goedkoopste koffies zijn groot. De goedkoopste koffies drinken we dit jaar bij Ikea: €1,49 voor koffie, €0,99 voor een espresso en €1,89 voor cappuccino. De hoogste prijzen worden gerekend in hotels, dat kan oplopen tot €4,50 of zelfs €6,50.

Die laatste is echter een koffieservies bij Skylounge, in het DoubleTree by Hilton: met friandises en een gratis tweede kopje. Dat bedrag, wat voor koffie, espresso of cappuccino hetzelfde is in dit hotel, is bij de berekening van de gemiddelde prijs buiten beschouwing gelaten.

> Bekijk hier de complete ranglijst van de Koffie Top 100 2015