nieuws

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

Café

Ton Lenting, horeca-adviseur van Lenting & Partners presenteerde tijdens de Horecava zijn boek Eredivisie Horeca. Van de 25 ondernemers die in het boek geportretteerd worden, interviewde Lenting er een aantal op het podium. Ieder met tips en adviezen over een gezond horecabedrijf.

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen
Ton Lenting (l) interviewt John Cornelisse van De Tijd in Oisterwijk.

Vijfentwintig ondernemers, van Zuid-Limburg tot Ameland en van Zierikzee tot Groningen: allemaal komen ze voorbij in het boek Eredivisie Horeca. Eén ding hebben ze allemaal gemeen: het zijn gezonde, tophorecabedrijven. Donderdag 15 januari interviewde Lenting op het podium bij Innoveer Antonio van den Hengel (Eetcafé Centraal, Grandcafé De Lindenhof en Restaurant Kortduinen, allen in Soest), Ferry van Winden en Roland Dijkman (Stads Koffyhuis in Delft) en John Cornelisse (De Tijd, Oisterwijk).

Feminisering horeca

Antonio van den Hengel heeft drie horecazaken in Soest en bij alle drie heeft hij medewerkers tot mede-eigenaren gemaakt. ‘Ton Lenting’s ‘delen is het nieuwe vermenigvuldigen’ riep ik al een aantal jaren terug’,  aldus Van den Hengel met een knipoog. Daarnaast ziet hij ook duidelijk de hang naar feminisering van de horeca. ‘Wees vrouwvriendelijk, want zij nemen vaak de beslissing om ergens heen te gaan of te blijven. De Lindehof is een prima voorbeeld hiervan.’

Geduld en training

Bij het Stads Koffyhuis in Delft wordt al sinds jaar en dag met verstandelijk gehandicapte medewerkers gewerkt. Het Delftse bedrijf gooit daarmee ook standaard hoge ogen tijdens de wedstrijd Broodje Anders op de Horecava. Volgens Ferry Winden en Roland Dijkman moet je dit soort medewerkers niet als zomaar als ‘goedkope handjes’ beschouwen. ‘Hen laten meedraaien vergt veel training en geduld maar het loont.’

Werken aan de zaak

John Cornelisse is samen met Mirjan Theuns eigenaar van De Tijd in Oisterwijk. Het bedrijf scoort al jaren hoog in de Terras Top 100 en wist in de Café Top 100 het afgelopen jaar zelfs de achtste plek te bereiken. Op de vraag van Lenting wat De Tijd tot een topzaak maakt: ‘Wij als ondernemers werken niet zozeer meer in, maar meer aan de zaak. Het aanvoelen van de markt en meegaan met de tijd.’ Als voorbeeld noemt Cornelisse de uitbreiding onlangs van zes naar twaalf bierkranen. ‘Er is meer behoefte aan speciaalbier en dat krijgen we nu ook bevestigd van onze gasten’,  aldus de ondernemer, die dit jaar het twintig-jarig jubileum met De Tijd viert.