'Een niet goed ingerichte bar kost je €10 per minuut'

'Een niet goed ingerichte bar kost je €10 per minuut'

Na Sint Petersburg, Moskou, Manchester en Dubai organiseerde Bols recent ook in Nederland de eerste editie van de Business Class. Vier inspirerende sprekers brachten de aanwezigen alles bij over de hedendaagse bartrends. Bols topman Huub van Doorne hoopt met het initiatief een wereldwijd netwerk van Bols Ambassadeurs te creëren.

Maar twee deuren verderop waar het voor Bols 440 jaar geleden in 1575 allemaal begon, aan de Amsterdamse Rozengracht, is het deze druilerige 14 september een drukte van belang. Zo’n 150 bartenders en bareigenaren uit het hele land zijn naar comedyclub Boom Chicago in de hoofdstad gekomen voor de eerste Nederlandse editie van de Bols Business Class. ‘Wij proberen de wereld te veroveren’, zegt eigenaar Huub van Doorne onomwonden. En daar moet het nieuwe initiatief een steentje aan bij gaan dragen.

De Business Class heeft een compact maar informatief programma. Met voor de pauze twee sprekers en erna hetzelfde aantal. Ook de herkomst van de podiumgasten is in balans. Aan de Nederlandse kant doen bardesigner Fjalar Goud en topondernemer Casper Reinders het woord. Van overzee is de Australische trainer van barteams Dylan Howarth ingevlogen, evenals social media specialist Calum Brannan uit Engeland. Ook aan het vloeibare gedeelte is natuurlijk gedacht. In de pauze en na afloop worden meerdere cocktails gepresenteerd, evenals een aantal nieuwe smaken.

Zo efficiënt mogelijk
Tussen de verhalen van de eerste sprekers Howarth en Goud is een rode draad is te ontdekken. Waar de Australiër zijn gehoor alles vertelt over het herkennen en binden van goed personeel en het ‘bouwen’ van een goed barteam daar doet Goud uit de doeken hoe een efficiënt ingerichte bar de snelheid van werken voor ditzelfde personeel ten goede komt. ‘Als je bijvoorbeeld steeds je ijsemmer moet bijvullen, dan kost je dat al snel een minuut. In dezelfde tijd bereid je ook een cocktail of gin-tonic. Dus verlies je al snel €10 per minuut. Dat is 16 cent per seconde.’ Zijn boodschap is dan ook simpel: juist op piekmomenten, als er in korte tijd veel geld verdiend kan worden, moet alles in de bar zo efficiënt mogelijk verlopen. En ijs moet dus altijd volop aanwezig zijn.

Twee stappen
In de bars die hij ontwerpt is alles wat nodig is voor een cocktailbereiding nooit meer dan twee stappen van elkaar verwijderd. ‘Dat is wel een soort gouden regel ja. Negentig procent van je menu moet binnen die twee stappen te maken zijn. Ik weet ook wel, bij een bar maak je altijd de afweging, mooi of efficiënt. Als je het goed doet, kan het allebei. En, tipt hij de aanwezige ondernemers, praat vooral met je bartender als je de bar wilt (ver)bouwen. In de horeca zijn het vaak bierbrouwers die bij de barbouw zijn betrokken. Maar de eisen voor cocktails zijn anders.’ Howarth focust op het belang van goed personeel om een bar succesvol te laten zijn. Zijn advies: neem altijd de beste mensen aan, zoek naar gastvrij personeel, creëer groeimogelijkheden voor je personeel, herken kwaliteit en beloon er naar. ‘Zonder gastvrijheid in je zaak kun je 72 cocktails op je kaart hebben staan, maar niemand die ze bestelt.’

Social media
Zoals wel vaker het geval is, haal een social media specialist in huis en vrijwel iedere aanwezige steekt er iets van op. Het is bij het verhaal van expert Calum Brannan niet anders. Want social media mogen dan overal en altijd aanwezig zijn, het betekent ook dat ondernemer keuzes moeten maken. ‘Facebook, Twitter, Instagram, Pinerest, Tumblr, je kunt het niet allemaal tegelijk doen. Kies er een paar uit en hou die dan ook heel goed bij. Een gemiddelde boodschap op social media wordt acht seconden bekeken. Dus zorg ervoor dat die dan ook goed wordt begrepen. En wat in zijn ogen ook niet kan, het doorplaatsen van één mededeling op meerdere sociale media kanalen. ‘Een volger die dezelfde boodschap vijf keer tegenkomt haakt af. Je wilt op ieder kanaal het liefst unieke content tegenkomen.’ Ook een andere tip slaat duidelijk aan bij zijn gehoor. ‘Je kunt je openingsfoto bovenaan de Facebook pagina van je bedrijf makkelijk als advertentieruimte gebruiken. Door hier de poster van een aankomend event of optreden te plaatsen.'

Casper Reinders
De laatste spreker van de dag, Casper Reinders heeft voor de meeste aanwezigen in de zaal nauwelijks nog introductie nodig. Ruim achttien zaken opende hij de laatste twintig jaar. Vooral in Amsterdam. Hieronder bekende namen als Lion Noir, Nacional, Noa en Jimmy Woo. Vooral het verhaal over die laatste zaak, wekt bewondering. Zelfs vijftien jaar na dato blijft het vermakelijk te horen hoe in de aanloop naar de opening het fictieve personage en zogenaamde eigenaar Jimmy Woo tot leven werd gewekt. Tot een jaar na de opening probeerden gasten tevergeefs een glimp op te vatten van de mysterieuze Chinese eigenaar. Losjes vertellend wekt vooral het lef en de creatieve kijk op horeca van deze ondernemer bewondering af.'