'Groei voor hotels en restaurants, krimp voor cafés'

'Groei voor hotels en restaurants, krimp voor cafés'

De Rabobank rekent op groei voor de horeca, in 2015 en in 2016 schrijft de bank een groeipercentage van 2,5 procent. Hotels profiteren van de sterke groei in buitenlandse toeristen. Restaurant kunnen profiteren van een volumegroei van 2,2 procent.

Dit zegt de Rabobank in een toelichting op haar sectorprognose die op dinsdag 13 oktober naar buiten is gebracht.

Hotels

Hotels profiteren met name van de sterke groei in buitenlandse toeristen, dit concentreert zich dus met name in de regio Amsterdam en kustgebieden. Groei zal afvlakken naar zo’n 1,5 tot 2,5 procent. Dit nadat de branche in 2014 en 2015 procentueel zeer hoge groeicijfers heeft laten zien door een combinatie van herstel in de economie, forse groei aantal buitenlandse toeristen en klim uit een zeer diep dal na de economische recessie van 2009 - 2013.

Restaurants

Restaurants profiteren van het herstel van het consumentenvertrouwen; de consument durft weer geld uit te geven en dus lekker uit eten te gaan. Ook de zakelijke markt trekt weer aan; bedrijven organiseren meer events extern en gaan eerder buitenshuis lunchen.

Overall is er sprake van een lange termijn trend waarin buitenhuisconsumptie groeit. Zo ook in 2016 met een totale volumegroei in de markt voor eetgelegenheden van rond de 2,2 procent.

Echter hier is wel sprake van toenemende concurrentie vanuit foodretail en blurring; kortom de koek neemt qua omvang toe, maar moet wel over meer bedrijven verdeeld worden.

Cafés

Cafes vormen naar verwachting de enige branche die in 2016 verder zal krimpen (1 procent krimp van de markt). De consument gaat weliswaar meer uitgeven, hij laat de kroeg echter steeds vaker links liggen en kiest voor alternatieven met meer beleving zoals festivals, koffiebars en trendy eetgelegenheden.

De concurrentie is daarbij moordend; met name het aantal festivals groeit jaar op jaar en de consument kan zijn euro maar één keer uitgeven. Voor unieke cafeconcepten is echter nog steeds voldoende potentie; denk dan bijvoorbeeld aan Jopen in Haarlem – echter ook hier duidelijk de combinatie met beleving (eigen brouwerij in een verbouwde kerk) en eten.