Nobel neemt distributie Nobeltje in eigen hand

Nobel neemt distributie Nobeltje in eigen hand
Twee generaties Nobel, Barend Willem (l) en zijn vader Willen Barend.

Het Amelandse Nobel, café, restaurant en hotel, gaat de distributie van haar befaamde likeurtje Nobeltje in eigen hand nemen. In samenwerking met onder meer Heineken wordt de verspreiding van het ruim honderd jaar oude drankje, naar slijterijen en horeca op de rails gezet.

Nobeltje is al jarenlang verkrijgbaar in de Nederlandse horeca, maar ondernemers haalden dit vaak zelf op Ameland, of kochten het bij een lokale slijterij. Barend Nobel, de vierde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf, zegt al langer met het idee rond te lopen om de distributie in eigen hand te nemen. 'Maar die boot hielden we een tijd af. Zowel mijn vader als ikzelf vond dat Nobeltje, door de beperkte verkrijgbaarheid een exclusiviteit had.'

Zonde om niks te doen

Door de jaren heen kreeg Nobel echter steeds vaker te horen dat het 'zonde zou zijn als ze er niks mee zouden doen'. Nobel: 'Mensen uit het vak zeiden ook dat we niet bang moesten zijn dat we aan exclusiviteit zouden inleveren. ‘Het verhaal blijft bestaan, de familie is er nog, de beleving van Ameland hoort erbij…' Het zorgt ervoor dat Nobel overstag ging.

Samenwerking Heineken

Heineken Groothandel gaat Nobeltje ook distribueren in de horeca en dat is een volgende stap in de samenwerking die al bestaat sinds 1902. Aangezien deze tak van de brouwer ruim 25.000 (horeca)relaties bedient, is dat een fraaie boost voor Nobeltje. Heineken hierover: ‘Het wordt hoog tijd dat ook de rest van Nederland kennis maakt met Nobeltje. Wij dragen daar graag ons steentje aan bij en zijn van mening dat dit product een goede vaste waarde wordt in deze categorie.’

Lees het complete verhaal inclusief de geschiedenis achter Nobel(tje) en de ontwikkelingen in de nieuwe Misset Horeca die vrijdag 27 november verschijnt.