Albert Heijn springt in op speciaalbiertrend

Albert Heijn springt in op speciaalbiertrend

Albert Heijn introduceert vanaf week twaalf ruim honderd nieuwe bieren, waarvan ruim 35 exclusief voor de marktleider, meldt vakblad Distrifood. Het gaat hierbij onder meer om Belgische bieren en bieren uit de Verenigde Staten. Voorbeelden zijn Flying Dog, Brooklyn Lager, Oedipus, Jopen Bier, Maximus, Goose Island, Paulaner, Newcastle Brown Ale, Seef Bier, Sloeber, Gentse Strop, Kwaremont, Straffe Hendrik en Brugse Zot.

De trend die begin dit jaar op de Horecava waarneembaar was, verplaatst zich nu ook naar de supermarktschappen. Volgens Distrifood zal er naast de uitbreiding met speciaalbieren uit de Vs en België ook meer plaats ingeruimd worden voor bieren uit de regio. 'We hebben Nederland opgedeeld in een aantal zogeheten speciaalbierclusters, zodat we in staat zijn bieren aan te bieden van lokale kleine brouwerijen. Het schap is straks dus verschillend per regio en de klant treft daardoor ook bier uit zijn eigen regio in zijn winkel aan', zegt woordvoerder Els van Dijk van Albert Heijn tegen Distrifood. Daarnaast komt er binnen pils een aparte meter voor Radler en 0.0%-bier.

Smaak

Albert Heijn gaat het schap voor de speciaalbieren indelen op smaak. 'De klant treft in het schap een duidelijke smaakindeling aan op basis van kleur. We onderscheiden daarbij drie kleurcoderingen: groen voor fruitig en fris, geel voor krachtig en blond, roodbruin voor rijk en donker.' Ook zegt Van Dijk dat klanten straks bij het schap kunnen rekenen op meer informatie over de producten. 'We werken met zogeheten weetjes en bier informatie systeem-kaarten. Bij elk bier ziet de klant een kaartje waarop men onder meer kan lezen op welke temperatuur het bier het best geserveerd kan worden, of bij welke maaltijd je dit bier het beste kunt drinken.'