Heineken brengt meer bier aan de man

Heineken brengt meer bier aan de man

Heineken heeft afgelopen kwartaal 2,2 procent meer bier aan de man gebracht, de effecten van overnames niet meegerekend. Dat maakte de brouwer woensdag bekend. De geconsolideerde omzet steeg afgezien van wisselkoerseffecten met 2 procent tot 4,34 miljard euro.

Met name in Azië was de dorst naar Heineken groot. Zowel het verkochte biervolume als de omzet in lokale valuta's nam daar met circa 10 procent toe. In Noord- en Latijns-Amerika ging de verkoop in hectoliters met een kleine 6 procent omhoog, wat bijna 7 procent meer omzet opleverde.

In West-Europa, nog altijd de grootste markt voor Heineken, werd 1,7 procent minder bier verkocht. De omzet in die regio bleef desondanks nagenoeg stabiel, gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en veranderingen van het productaanbod. Mede door de crisis in Rusland daalde het verkoopvolume in Oost-Europa met 2,5 procent.

Nettowinst Heineken

Heineken boekte een nettowinst van 579 miljoen euro, fors meer dan de winst van 143 miljoen euro van een jaar eerder. In het resultaat is echter een eenmalige boekwinst verwerkt van 375 miljoen euro wegens de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsonderdeel Empaque.

Het bierbedrijf ziet in de resultaten geen aanleiding de prognoses voor dit jaar bij te stellen. Het gaat er nog altijd van uit dat het op eigen kracht de omzet en winst verder zal weten op te voeren.