Omzet horeca stagneert in 2015

Omzet horeca stagneert in 2015

De omzetgroei in de horeca schakelt in 2015 een tandje terug na een inhaalslag in 2014. Het omzetvolume in 2015 vertoont naar verwachting geen groei omdat meerdere tijdelijke impulsen wegvallen. Dit zegt ING in haar Kwartaalbericht Horeca.

De forse omzetgroei uit 2014 , toen een toename in het verkoopvolume van 4,2 procent werd gerealiseerd, zal de horeca in 2015 naar verwachting niet kunnen evenaren. Voor de horeca als geheel is sprake van nulgroei, verwacht ING.

De verkoop van eten en drinken en de vraag naar hotelkamers liggen echter wel op een beduidend hoger niveau dan een jaar eerder. Het ziet er naar uit dat in 2015 sprake is van een wat 'normaler' jaar, vooral wat betreft de omzetontwikkeling in de eerste jaarhelft.

In 2014 profiteerden hoteliers en eigenaren van restaurants en cafés juist al vroeg in het jaar van het warme weer en was het WK-voetbal een stimulans voor het cafébezoek.

Meer te besteden
Structureel zijn de seinen voor de horeca sinds 2013 geleidelijk weer op groen komen te staan. Het consumentenvertrouwen is uit het dal, de werkloosheid daalt en horecagasten hebben weer wat meer te besteden.

In 2015 zorgt dat in de detailhandel wel voor een lichte omzetplus, de horeca maakt een pas op de plaats. De bovenstaande combinatie versterkt echter wel de structurele basis onder de sector. Ook de toestroom van buitenlandse gasten houdt aan en betekent met name een impuls voor logiesaccommodaties.

Aanbod groeit
Het aanbod aan horecagelegenheden neemt toe, zo steeg het aantal restaurants in vijf jaar tijd met 8 procent. En ook de diversiteit wordt groter. Volgens ING merkt bijna 40 procent van de consumenten dat er de laatste jaren meer keuzemogelijkheden zijn om in de directe omgeving uit eten te gaan.

'De consument vraagt om meer keus en krijgt die ook', aldus Jan van der Doelen, ING sectormanager Leisure. 'In een stabiele markt ligt concurrentie louter op prijs op de loer. Onwenselijk maar soms onvermijdelijk. Om een rendabele onderneming te voeren is het belangrijk te kiezen voor óf focus op toegevoegde waarde óf focus op kosten. Het begint met een goed strategisch plan.'

Minder cafés
10 procent geeft aan dat het aanbod in de eigen omgeving is gedaald. Dit is in sommige regio's, zoals Friesland, ook het geval. Met het restaurantaanbod is het grootste deel van de consumenten tevreden. Bijna de helft (47 procent) ervaart dit als ruim voldoende, en bijna een op de drie (32 procent) als voldoende.

Het aanbod van horeca stijgt gemiddeld genomen, en in dat aanbod vindt een verschuiving plaats: het aantal hotels, restaurants en andere eetgelegenheden stijgt terwijl het aantal cafés afneemt.