Starbucks scoort met mobiel betalen

Starbucks scoort met mobiel betalen

Klanten van de Amerikaanse koffieketen Starbucks betalen hun aankopen steeds vaker via hun mobiele telefoon. Intussen is 20 procent van de transacties bij alle Amerikaanse vestigingen mobiel.

Dat heeft topman Howard Schulz gezegd rond de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal eerder deze week. Volgens NFC World verwerkt Starbucks wekelijks negen miljoen mobiele betalingen. De onderneming ligt ook op schema om zijn Mobile Order & Pay-dienst nog dit jaar uit te rollen naar alle vestigingen. Op dit moment is de mobiel betalen-dienst al beschikbaar bij vierduizend vestigingen.

Hoog tempo
Daarmee zet Starbucks in hoog tempo in op de nieuwe technologie. Daarbij kunnen klanten hun bestelling via de app van Starbucks doorgeven en direct betalen. Dit zorgt voor een forse versnelling van de afhandeling. De dienst werd in december 2014 voor het eerst toegepast in Portland en afgelopen maart uitgebreid naar 650 locaties in de staten Washington, Idaho, Oregon en Alaska. Vorige maand volgden 21 staten in het zuiden en midden van de Verenigde Staten.

Echte impact
Schulz verwacht dan ook dat het aantal mobiele betalingen nog fors gaat stijgen. ‘Bedenk je dat de uitrol naar vierduizend vestigingen eigenlijk pas in de laatste paar weken is gebeurd. De echte impact van Mobile Order & Pay en toegenomen gemak zal blijken in de komende kwartalen en jaren. Dat gezegd hebbende, Mobile Order & Pay zorgt overal waar het wordt ingevoerd voor groei van de omzet en de winst.’