nieuws

Bijna 30% drinkt maandelijks Radler

Café

Bijna de helft van de Nederlanders drinkt minimaal één keer per maand bier. Dat is net iets meer dan vorig jaar (+2%). Dit blijkt uit de Nationaal Bieronderzoek 2015. Radler en andere biermixen staan maandelijks bij 29% van de consumenten op het menu. Vorig jaar was dit nog 18%.

Bijna 30% drinkt maandelijks Radler

Dit type bier wordt vaak gekozen omdat men het lekker vindt (68%) en omdat dit de dorst lest (42%).  Pils wordt nog steeds veruit het meest gedronken maar de opmars zit vooral in de afzet en voorkeur van alcoholvrij en speciaalbier.

Dit blijkt uit de elfde editie van het Nationaal Bieronderzoek onder meer dan 1.000 bierdrinkende Nederlanders.

Bijna de helft van de bierdrinkers (45%) drinkt wel eens alcoholvrij bier. Dat percentage lag in 2011 nog op 26%. Vier op de vijf bierdrinkers (78%) drinken wel eens speciaal bier.

Verantwoord genieten

‘We zien steeds vaker dat consumenten bewust en op een verantwoorde manier genieten van een glas bier’. zegt Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers. ‘Naast een duidelijke stijging van de afzet van speciaalbier, groeit ook de consumptie van alcoholvrij en laag alcoholisch bier – zoals radler. Consumenten kiezen bewust voor een bier dat bij een specifiek moment past.’

Bierconsumptiecijfers

De cijfers laten een toename zien van de totale bierafzet van de leden van Nederlandse Brouwers met 3% tot 11,5 miljoen hl. Daarentegen is op basis van de accijnscijfers over het jaar 2014, die het ministerie van Financiën aan de Tweede Kamer heeft gerapporteerd, een daling van de totale markt te zien van ruim anderhalf procent.

Per hoofd van de bevolking wordt 68,4 liter gedronken, waarbij een lichte daling te zien is in de afzet van pils (-0,2%).

Pils wordt nog wel het meest gedronken door bierdrinkers. Een ruime meerderheid (80%) van hen drinkt dit minimaal één keer per maand zo blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2015.

Aandeel alcoholvrij bier stijgt verder

Volgens de bierconsumptiecijfers neemt het aantal geconsumeerde liters alcoholvrij bier met meer dan een derde (35%) toe. De voorkeur voor alcoholarm was ook in eerdere edities van het Nationaal Bieronderzoek al zichtbaar en zet nu door.

Alcoholvrije bieren blijven gewilder bij vrouwen dan bij mannen. Belangrijkste keuze voor alcoholvrij bier is omdat men nog moet rijden (60%) en omdat men het lekker vindt (36%). De smaak wint overigens terrein. Vorig jaar dronk namelijk nog 21% alcoholvrij bier omdat men dit lekker vindt.

Witbier meest populaire speciaalbier

De afzet van speciaalbier laat ook een stijging zien (+23%). Een trend die duidelijk te zien is onder bierliefhebbers. Vier op de vijf bierdrinkers drinkt wel eens een speciaalbier. En van de speciaalbieren is witbier het meest populair, 39% drinkt dit wel eens.

Daarnaast kiezen bierdrinkers ook regelmatig voor abdijbier/trappist, tripel en herfst bokbier (allen 27%) en voor blond bier (26%). De smaak (69%) en de afwisseling (40%) zijn de belangrijkste redenen om speciaalbier te drinken. Of het past bij het seizoen (36%) of het moment (33%) speelt hierbij een rol.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels