Carlsberg: minder bierverkoop en somber vooruitzicht

Carlsberg: minder bierverkoop en somber vooruitzicht

De Deense brouwer Carlsberg heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder bier verkocht, onder druk van een aanhoudend lastige markt in Oost-Europa en slecht weer in West-Europa. Dat maakte het bedrijf woensdag 19 augustus bekend.

De verkochte hoeveelheid bier zakte vorig kwartaal met 5 procent, gecorrigeerd voor overnames. De omzet ging licht omhoog naar 32,4 miljard kroon (€4,3 miljard, geholpen door hogere verkoopprijzen. De aangepaste nettowinst daalde met bijna een kwart naar omgerekend €231 miljoen.

Europa zorgt voor lichte daling
Carlsberg, producent van onder meer Tuborg, Kronenbourg 1664 en Grimbergen, gaf aan somberder te zijn geworden voor het gehele jaar. De sterke prestaties in Azië kunnen de zwakte in Europa niet compenseren en daarom wordt nu op een lichte daling van de operationele winst gerekend, in plaats van de eerder voorspelde stijging.

De brouwer wordt sinds juni geleid door de Nederlander Cees 't Hart. Hij stond eerder aan het hoofd van zuivelconcern FrieslandCampina.