Pinnen in horeca neemt toe in populariteit

Pinnen in horeca neemt toe in populariteit

Pinnen, waaronder ook contactloos betalen, neemt toe in populariteit. Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen in 2015, een stijging van ruim dertig procent. Het aantal contactloze pintransacties piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen in 2015.

Ruim tachtig procent van de horecaondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat. Zes jaar geleden ging nog 84 procent van alle transacties in de horeca contant. Dat aandeel is inmiddels gedaald naar 66 procent (2014). Het aandeel pintransacties steeg in die periode (2009-2014) van 9 procent naar 23 procent. Deze trend zet zich voort. Koninklijke Horeca Nederland heeft zich samen met andere toonbankinstellingen en banken gecommitteerd aan het streven van 60 procent pinbetalingen versus 40 procent contante betalingen in 2018. 'De gezamenlijke inzet met de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen werpt duidelijk zijn vruchten af', aldus KHN-directeur Lodewijk van der Grinten maandag op de Horecava.

Pinnen in horeca

Vier van de vijf horecaondernemers beschikken over een of meer betaalautomaten. De verschillen tussen de horecasegmenten zijn groot. Bij restaurants kun je bijna overal pinnen (95 procent) en ook bij logiesvertrekkers en ondernemers in de fastservice (respectievelijk 89 procent en 86 procent pinacceptatie). Bij de drankverstrekkers biedt nog maar 58 procent de mogelijkheid tot pinnen. Juist voor deze groep is contactloos betalen interessant voor de gast en ondernemer, zo stelt KHN.

Kosten pinnen

Een gemiddelde pinbetaling in de horeca kostte in 2009 nog 33 cent, inmiddels is dat 24 cent. Een gemiddelde contante betaling steeg van 30 cent naar 33 cent. Miriam Osten van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen: 'Pinnen kan per transactie nog goedkoper worden. Die efficiency zien we al in de detailhandel en bij tankstations: daar wordt per automaat meer gepind en zijn de gemiddelde kosten van een pinbetaling respectievelijk 18 en 15 cent. Als een ondernemer een pinautomaat heeft staan, loont het dus de moeite om het pinnen beter te promoten bij zijn gasten. Helemaal ten opzichte van het veel duurdere betalen met een creditcard (gemiddeld €1,06 per transactie).' Van der Grinten: 'KHN is blij met de Europese regels over transparantie van de opbouw van pinkosten, waardoor in de loop van 2016 een beter inzicht in de kosten komt.'