Alcoholvrij bier in de horeca groeit met 44 procent

Alcoholvrij bier in de horeca groeit met 44 procent

De consumptie van alcoholvrij bier, biermixen en speciaalbier groeit sterk. In de horeca groeide de bierconsumptie met 2,1%. Die groei kwam vooral van alcoholvrij bier, met 44%, van biermixen, met 35% en speciaalbier met 12%.

Hoewel pils nog het meest gedronken bier is steeg de consumptie van alcoholvrij bier in Nederland met 27%. De biermixen, zoals Radler, waren goed voor een groei van 13% en de verkoop van speciaal bieren nam toe met 8%. Dit blijkt uit de jaarlijkse bierconsumptiecijfers die Nederlandse Brouwers vandaag bekend heeft gemaakt.

Horeca ook alcoholvrijer

Dat de biermarkt in ontwikkeling is, wordt ook gesignaleerd in de horeca. Daar groeide afgelopen jaar de bierconsumptie met 2,1%. Maar de groei in consumptie kwam vooral van alcoholvrij bier met maar liefst 44%, van biermixen met 35% en speciaalbier met 12%. De veranderende consumentenvoorkeuren is volgens Nederlandse Brouwers ook terug te zien in de vraag naar de 'verpakking' van bier. Zo steeg in de horeca de verkoop van bier in flessen waar verhoudingsgewijs meer alcoholvrij, biermix en speciaalbier in wordt verkocht.

Populariteit brouwerijen

De groeiende vraag naar nieuwe bieren zie je ook terug in de groei van het aantal brouwerijen in Nederland. Waren er in 2012 nog 120 brouwerijen, nu zijn dat er al ruim 300. Een groei van zo'n 150%.

Meer Nederlands bier

Het groeiende aanbod van biersoorten betreft vooral bieren uit Nederland. 86% van het bier dat in Nederland verkocht wordt, is ook op Nederlandse bodem gebrouwen. Ook buiten de landsgrenzen valt het Nederlands bier in de smaak. Na Mexico is Nederland bijvoorbeeld de grootste bierexporteur ter wereld. In 2015 werd 14 miljoen hectoliter Nederlands bier geëxporteerd.