'Sensploration' is dé cocktailtrend in 2016

'Sensploration' is dé cocktailtrend in 2016

Diageo World Class constateert samen met trendbureau The Future Laboratory in Londen een trend in de cocktailwereld. 'Sensploration' is de belangrijkste trend van dit jaar.

Totaalbeleving staat in 2016 centraal. Het gaat niet puur om de smaak van de cocktails, maar juist om de hele zintuigelijke beleving. Dit wordt ‘sensploration’ genoemd. Tess Posthumus, Dutch World Class Bartender of the Year 2015, signaleerde voor Diageo ook een aantal trends. Zij is van mening dat bartenders bewust moeten zijn van sensploration.

Álle zintuigen doen mee doen: ‘Wanneer je een cocktail krijgt, gaat het niet alleen om wat er daadwerkelijk in het glas zit. Allereerst bepaalt de geur voor een groot deel wat jij ervan vindt, maar tevens de kleur en het soort glaswerk hebben uiteindelijk een grote invloed op de smaak. We proeven niet uitsluitend met onze smaakpapillen, de rest van onze zintuigen doen eveneens mee.’

Posthumus komt zelf met vier internationale trends: gin-cocktails, do-it-yourself-
cocktails, cocktails op basis van Amerikaanse Rye whiskey of Schotse whisky en white spirits. ‘Gin & Tonic is nog geen verleden tijd, maar het is nu ook de beurt aan andere (fris)dranken om de perfecte combinatie met gin te vinden.’

Over de do-it-yourself-cocktails merkt ze op: ‘Tegenwoordig zijn Nederlanders regelmatig in de keuken te vinden om mooie gerechten te maken. Dit zal ook met dranken gaan gebeuren. Er zal steeds meer behoefte zijn om thuis te experimenteren met cocktails en mixdranken.’ Daarnaast ziet ze cocktails op basis van Amerikaanse Rye whiskey of Schotse whisky een opmars maken. ‘Whisky maakt een comeback en komt dit jaar gemixt met bijvoorbeeld bitter lemon in cocktails terug.’ ‘Tot slot’, zegt Posthumus, ‘zullen meer white spirits gebruikt worden, zoals Mexicaanse Tequila en Mescal, Peruaanse en Chileense Pisco, maar ook Nederlandse Jenever.’

Bekijk hier een do-it-yourself-cocktail:  Tanqueray Tessmanian Devil