Mysteryguests bij zes van de dertig Amsterdamse zaken geweigerd

Mysteryguests bij zes van de dertig Amsterdamse zaken geweigerd

Ondanks goede voornemens zou in het Amsterdamse uitgaansleven nog steeds sprake zijn van discriminatie. Bij recente bezoeken zouden mysteryguests bij zes van de dertig zaken zijn geweigerd zonder duidelijke reden.

Dat meldt Het Parool. De gemeente Amsterdam zet zich in voor een transparant deurbeleid, omdat dit bijdraagt aan het voorkomen en bestrijden van (de schijn van) discriminatie bij de toegang. Indien een avond- of nachtzaak gebruik maakt van een portier, dient op grond van een vergunning een transparant en eenduidig toegangsbeleid gevoerd te worden dat kenbaar moet worden gemaakt aan de bezoeker.

Zo is voor bezoekers duidelijk wat van hen verwacht wordt en kan de portier eenvoudig naar de toegangsregels verwijzen. Horecaondernemers mogen eisen stellen aan kleding en gedrag van de bezoekers. Toegang mag worden geweigerd wanneer de bezoeker niet voldoet aan die regels, wel moeten die regels dan duidelijk, controleerbaar en niet-discriminerend zijn.

Indien bezoekers zich gediscrimineerd voelen, bijvoorbeeld door een toegangsweigering, kunnen zij hier melding van maken bij het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA). 'Klachten worden meestal hetzelfde weekend ingediend,' zegt Joke Walstra van het MDRA, tegen Het Parool. 'Als we maandag nabellen krabbelen mensen terug, of heeft de club aan de geweigerde laten weten dat het een misverstand was.' Als desondanks het vermoeden van discriminatie ontstaat, wordt de klacht doorgestuurd naar de gemeente.