De winstdaling is mede te wijten aan sterk gestegen financieringslasten. Het in België gevestigde, internationale bierconcern, bekend van merken als Stella Artois, Jupiler, Hoegaarden en Hertog Jan, heeft zich flink dieper in de schulden gestoken om de naderende overname van branchegenoot SABMiller te bekostigen.
Fusieplannen op koers
AB InBev meldde woensdag een kwartaalomzet van 9,4 miljard dollar (8,2 miljard euro). Dat is ruim 1 miljard minder dan een jaar eerder, maar exclusief nadelige wisselkoerseffecten was volgens het bedrijf sprake van een groei van ruim 3 procent. De fusieplannen met SABMiller liggen volgens AB InBev op koers om in de tweede helft van het jaar te worden afgerond. Het bedrijf meldde dat 'goede vooruitgang' is geboekt om de vereiste goedkeuringen van toezichthouders te verkrijgen.
Merken in de etalage
Door de samensmelting van de twee grootste bierbrouwers ter wereld ontstaat een kolos die nummer drie Heineken nog verder in de schaduw zet. Om die reden kijken de mededingingsautoriteiten wereldwijd scherp naar de deal. Om bezwaren voor te zijn heeft SABMiller merken als het Nederlandse Grolsch en het Italiaanse Peroni al verkocht aan de Japanse brouwer Asahi. Vorige week werden ook bezittingen in Oost-Europa, waaronder het Tsjechische Pilsner Urquell, in de etalage gezet.