Lagere verkopen en minder winst voor AB InBev

Lagere verkopen en minder winst voor AB InBev

Bierbrouwer Anheuser-Busch InBev heeft in het eerste kwartaal minder bier verkocht dan een jaar eerder. Het Belgisch-Amerikaanse concern had onder meer last van zware economische omstandigheden in Brazilië. De nettowinst, geschoond voor eenmalige posten, zakte met twee derde tot 844 miljoen euro.

De winstdaling is mede te wijten aan sterk gestegen financieringslasten. Het in België gevestigde, internationale bierconcern, bekend van merken als Stella Artois, Jupiler, Hoegaarden en Hertog Jan, heeft zich flink dieper in de schulden gestoken om de naderende overname van branchegenoot SABMiller te bekostigen.

Fusieplannen op koers

AB InBev meldde woensdag een kwartaalomzet van 9,4 miljard dollar (8,2 miljard euro). Dat is ruim 1 miljard minder dan een jaar eerder, maar exclusief nadelige wisselkoerseffecten was volgens het bedrijf sprake van een groei van ruim 3 procent. De fusieplannen met SABMiller liggen volgens AB InBev op koers om in de tweede helft van het jaar te worden afgerond. Het bedrijf meldde dat 'goede vooruitgang' is geboekt om de vereiste goedkeuringen van toezichthouders te verkrijgen.

Merken in de etalage

Door de samensmelting van de twee grootste bierbrouwers ter wereld ontstaat een kolos die nummer drie Heineken nog verder in de schaduw zet. Om die reden kijken de mededingingsautoriteiten wereldwijd scherp naar de deal. Om bezwaren voor te zijn heeft SABMiller merken als het Nederlandse Grolsch en het Italiaanse Peroni al verkocht aan de Japanse brouwer Asahi. Vorige week werden ook bezittingen in Oost-Europa, waaronder het Tsjechische Pilsner Urquell, in de etalage gezet.