Arnhemse cafés in geuren en kleuren deelnemers EK Voetbal

Arnhemse cafés in geuren en kleuren deelnemers EK Voetbal
Initiatiefnemer Wolter de Bes.

Het feit dat het Nederlands Elftal niet meedoet aan het EK Voetbal dat vrijdag 6 juni begint, mag de pret niet drukken in de Arnhemse cafés. Zo'n 10 cafés op en rond De Korenmarkt hebben allemaal een favoriet land uitgekozen en ieder café wordt volledig uitgedost in de kleuren en vlaggen van het land. Ook de namen veranderen tijdelijk en het eten en drinken is aangepast aan het land van keuze. 'Biercafé In den Koopman wordt tijdelijk 'In den Kaufman' en Café 't Huys blijft tijdens het EK 'La Casa.'

Initiatiefnemer Wolter de Bes, eigenaar van café Caspar in de  Gelderse hoofdstad, had in eerste instantie het kleinschalige idee om een Belgisch pop-up-café te realiseren. Samen met Ron Hofmans van muziekcafé BarRon opent De Bes Bar Formidabel. 'En toen hoorde we dat biercafé In den Koopman bezig was met een Duits thema, hebben we de handen ineen geslagen.' En zo sloeg toch nog het EK Voetbal virus snel om zich heen.

Vlaggen, banieren, eten en bieren

Binnen de kortste keren sloten meer cafés zich aan. Alle cafés kiezen een eigen land en hullen zich in de kleuren van de betreffende EK-deelnemer. 'We hebben gezamenlijk spandoeken van 5 bij 5 meter ingekocht, maar verder staat het iedereen vrij het in te vullen zoals ze dat zelf willen. Vlaggetjes, banieren, wat je wilt.' Café BarRon wordt dus tijdelijk Formidabel. 'En dus gaan we ook Belgische bieren schenken als Jupiler, Kasteel Rouge en natuurlijk Formidabel, het Belgische EK-Bier.' Biercafé In den Koopman gaat dus voor Duitsland en zal een scala aan Duitse bieren serveren, inclusief bijbehorende hapjes.

Deelnemende cafés en landen

Andere deelnemende cafés die zich in de geuren en kleuren van een land zullen hullen zijn 't Huys (Spanje), Mick O'Connells (Noord-Ierland), Juicy Lucy (Frankrijk, Bloopers en XO (beiden Engeland) en Italiaans restaurant Pinoccio (inderdaad...Italië). En als België uitgeschakeld wordt? 'Dat is het leuke van dit pop-up-concept', aldus De Bes. 'Het kan er twee weken staan, maar ook een maand. We zijn wat dat betreft afhankelijk van de resultaten van De Rode Duivels.'