KHN en brouwers slaan handen ineen voor betere naleving leeftijdgrens alcohol

KHN en brouwers slaan handen ineen voor betere naleving leeftijdgrens alcohol

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Nederlandse Brouwers slaan de handen ineen om de naleving van de leeftijdgrens van 18 jaar voor de aankoop van alcoholische dranken in de horeca te verbeteren. De brancheorganisaties en de bierbrouwers hebben daarom op vrijdag 16 september, Global Beer Responsibility Day, de campagne 18 jaar? Bewijs 't maar! gelanceerd.

De campagne 18 jaar? Bewijs ’t maar! maakt het horecaondernemers en -personeel makkelijker om naar een ID-bewijs te vragen. Voor jongeren moet het gewoon worden om een ID te laten zien. Ruim 5.500 uitgaansgelegenheden (leden van KHN met een bar, discotheek of café) ontvangen een campagnepakket met materialen zoals posters, stickers en table-tents.

Brouwers

Tjapko Poppens, voorzitter Nederlandse Brouwers: 'Brouwers staan niet zelf achter de taps van de cafés, maar het zijn wel onze bieren die daar worden besteld en geschonken. De bieren zijn met trots gebrouwen en wij willen dat deze op verantwoorde wijze worden geconsumeerd. Dat kan en mag alleen als je 18 jaar of ouder bent, zo simpel is het. Dat is de boodschap die altijd al centraal staat en op Global Beer Responsibility Day en met de campagne 18 jaar? Bewijs ’t maar! extra wordt benadrukt.'

KHN

Robèr Willemsen, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland: 'De invoering van de leeftijdsgrens vraagt om een cultuurverandering in voornamelijk het uitgaansleven. Extra ondersteuning is juist voor die ondernemers belangrijk, omdat daar de doelgroep vanaf 16 jaar ook graag komt. Geen alcohol onder de 18 jaar is sinds 2014 de norm.'