AB InBev voelt crisis in Brazilië

AB InBev voelt crisis in Brazilië

Anheuser-Busch InBev, producent van bieren als Jupiler, Hertog Jan, Leffe en Hoegaarden, heeft flink last van de economische crisis in Brazilië. Die is er grotendeels voor verantwoordelijk dat het grootste bierconcern ter wereld in het derde kwartaal minder bier aan de man wist te brengen.

Het totale verkoopvolume ging 0,9 procent omlaag, mede door een daling van ruim 4 procent in Brazilië. Doordat AB InBev zijn biertjes wel duurder wist te verkopen, nam de vergelijkbare omzet met 2,8 procent toe tot 11,1 miljard dollar (10,2 miljard euro). Het bedrijfsresultaat (ebitda) daarentegen zakte door de malaise op de Braziliaanse markt met 2 procent tot 4 miljard dollar.

Nettowinst

De nettowinst ging met bijna 60 procent omlaag naar 557 miljoen euro. Dat resultaat werd onder meer gedrukt door kosten die AB InBev moest maken voor de overname van SABMiller, die op 10 oktober werd afgerond. Die fusie heeft de nummers 1 en 2 op de mondiale biermarkt onder een dak gebracht. Heineken is nu de op een na grootste brouwer ter wereld.

Azie

De resultaten van SABMiller worden pas vanaf het vierde kwartaal in de boeken opgenomen. AB InBev kwam wel met een tussentijds handelsbericht over de gang van zaken bij zijn kersverse dochter. Afgezien van de merken die moesten worden afgestoten om concurrentiebezwaren tegen de fusie weg te nemen, zoals Grolsch, ging het verkoopvolume met 3 procent omlaag. Vooral in Azië wist SABMiller minder bier te slijten.

Verwachtingen temperen

AB InBev heeft door de slechte prestaties in Brazilië zijn verwachtingen voor heel 2016 wat moeten temperen. Het gaat nu uit van een groei van de opbrengsten in lijn met de inflatie, waar eerder een sterkere toename werd voorzien