China helpt Rémy Cointreau aan meer omzet

China helpt Rémy Cointreau aan meer omzet

Het Franse drankenconcern Rémy Cointreau heeft de afgelopen maanden goede zaken gedaan. Vooral in China, waar het bedrijf een aantal magere jaren kende, zaten de verkopen flink in de lift. Dat is mede te danken aan een sterkere vraag naar exclusieve en dure cognac.

Rémy Cointreau rapporteerde donderdag een omzet van 513 miljoen euro over de eerste helft van het gebroken boekjaar. Dat is een toename met 2,5 procent op jaarbasis, of ruim 4 procent zonder wisselkoerseffecten. De winst voor eenmalige posten steeg met bijna 12 procent tot 76,6 miljoen euro.

Omkoping

Op de Chinese markt had de cognacdivisie Rémy Martin de afgelopen jaren moeite zijn prijzige flessen aan de man te brengen. Dat kwam vooral door maatregelen van de overheid om omkoping van ambtenaren met dure cadeaus tegen te gaan. Ook andere producenten van luxegoederen hadden daar veel last van. De afgelopen maanden is evenwel sprake van een 'hernieuwde groei'. Ook de tak die overige sterke dranken en likeuren produceert, zag de verkopen toenemen, mede dankzij een aantrekkende economische groei in Europa en de Verenigde Staten. Rémy Cointreau gaat er nog altijd vanuit dat de winstgevendheid dit jaar omhoog gaat.

Het Franse bedrijf sloot onlangs een samenwerkingsovereenkomst met Lucas Bols rond het likeurmerk Passoã. De Nederlandse jenever- en likeurproducent gaat de wereldwijde verkoop en marketing van dat drankje voor zijn rekening nemen.