Horeca profiteert flink van economisch herstel 2016

Horeca profiteert flink van economisch herstel 2016

De horeca is één van de sectoren die het meest profiteren van het economisch herstel in 2016. De Rabobank verwacht een groei van zo'n 3 procent.

Eric Saris, directeur Bedrijven bij de Rabobank zet de groeiverwachting in perspectief: 'De groei in vrijwel alle bedrijvensectoren zet gelukkig door, maar in vergelijking met onze verwachtingen een half jaar geleden zijn de prognoses voor de meeste sectoren wel getemperd. En groei in de sector is nog geen garantie voor succes voor de ondernemer.'

Meer besteding in horeca

De Horeca & Recreatie profiteert momenteel van het brede economische herstel. Na een uitstekend verlopen 2015 verwacht de Rabobank ook voor 2016 een verdere groei van zo’n 3%. Groei veroorzaakt door hogere consumentenbestedingen, een aantrekkende zakelijke vraag en meer inkomend toerisme. Nederland kent als bestemmingsland een toenemende populariteit. Nederland ontwikkelt zich in toenemende mate tot ‘leisureland’ waar wonen, werken en winkelen niet meer zonder goede horeca- en belevingsconcepten kunnen, aldus de bank.

Groeigebieden en trends

De Rabobank plaatst wel enige nuances. De groei concentreert zich met name in de toeristisch en economisch sterke gebieden zoals Amsterdam, Randstad en de kustgebieden. Tegelijkertijd volgen consumententrends elkaar zo snel op, dat wat vandaag in is, morgen weer uit kan zijn. Dit in combinatie met toenemende concurrentie, ook vanuit branchevreemde partijen zoals foodretailers en AirBnB, leidt tot een uitdagend speelveld en een neutraal sentiment.

Lange termijn positief

Voor de langere termijn is er nog steeds sprake van een groeimarkt. Nederlanders gaan meer buitenshuis eten, op meerdere momenten van de dag, gaan meer dagen of weekendjes weg en het nieuwe (flex)werken zorgt voor toenemende zakelijke vraag. Locatie wordt wel steeds belangrijker om tot een succesvolle exploitatie te komen. Ondernemingen die niet op een A-locatie of in een sterke regio gevestigd zijn, zullen moeten investeren in een uniek en onderscheidend concept.

Uitdaging: branchevreemd

De concurrentie vanuit branchevreemde spelers zal in de toekomst alleen maar intensiever worden, met name vanuit online boeking- en reserveringsplatforms en de grote foodretailers. De verwachting is dan ook dat de grote horeca- en leisureketens intensiever zullen gaan samenwerken of fuseren om zo een blok te vormen. Als tegenreactie zullen aan de onderkant van de markt steeds meer kleinschalige, particuliere initiatieven ontstaan waar duurzaamheid, authenticiteit en vakmanschap weer centraal staan.