nieuws

Recordomzet Bavaria dankzij buitenlandse markten: €531 miljoen

Café 83

Bavaria N.V. heeft in 2015 een recordomzet behaald. De omzet van de Brabantse brouwer steeg van €508,4 miljoen in 2014 naar €531,3 miljoen in 2015. De positieve resultaten zijn voornamelijk te danken aan specifieke groeimarkten binnen en buiten Europa, het efficiënter inrichten van de interne organisatie en de prestaties van de moutdivisie Holland Malt.

Recordomzet Bavaria dankzij buitenlandse markten: €531 miljoen

Het nettoresultaat van de Brabantse brouwer werd verhoogd van €24,7 miljoen naar €30,2 miljoen. De solvabiliteit en liquiditeit bleven wederom hoog met respectievelijk 58,2% en 1,68. In totaal werd er in 2015 5,8 miljoen hectoliter bier geproduceerd door Bavaria N.V.

Wereldwijde groei

Met het indelen van de organisatie naar 5 regio’s zegt Bavaria in 2015 duidelijk handen en voeten te hebben gegeven aan haar ambitie om wereldwijd verder te groeien. Frank Swinkels, cfo van Bavaria: ‘Onze focus ligt op regionale teams en een optimale mix van producten en markten daarbinnen. Die strategie werpt zijn vruchten af en dat zien we terug in ons nettoresultaat.’ Buiten Europa zorgden o.a. Rusland, Cuba, Australië, Canada en Zuid-Korea voor omzetgroei. Binnen Europa hebben de dochterbedrijven in Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië het marktaandeel voor zowel Bavaria Premium, Bavaria 0.0%, 8.6 als La Trappe vergroot.

Vliegende start Ethiopië

Bavaria N.V. startte in 2013 met de bouw van een brouwerij in Ethiopië. In deze brouwerij wordt Habesha bier geproduceerd. In de zomer van 2015 werd deze brouwerij officieel in gebruik genomen. Mede dankzij de 8000 lokale aandeelhouders die als ambassadeur voor Habesha optreden, heeft de brouwerij een vliegende start gemaakt. De distributie is inmiddels uitgebreid vanuit de hoofdstad Addis Abeba naar verschillende locaties in het land. In 2016 wordt de productiecapaciteit verdubbeld naar 600.000 hectoliter.

Innovaties

Bavaria N.V. heeft ook in 2015 geïnvesteerd op verschillende locaties. Op de brouwlocatie in Lieshout is een nieuwe vatenlijn gerealiseerd. Deze controleert de kwaliteit van de vaten volledig automatisch van binnen en van buiten en vult ze volledig steriel af. Verder is de interne logistiek in Lieshout geoptimaliseerd door de aanschaf van extra AGV’s (Automatisch Geleide Voertuigen), die de producten volledig geautomatiseerd van de productielijn naar het warehouse vervoeren. Binnen bierbrouwerij de Koningshoeven is er voor La Trappe geïnvesteerd in een nieuwe productielijn.

Holland Malt voor bakkerijbranche

De moutdivisie van Bavaria N.V. heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de omzetstijging en het nettoresultaat. Door een slimmere inzet van de capaciteit wist deze zelfstandige divisie opnieuw een productie- en verkooprecord te realiseren. Niet alleen is er meer pilsmout geproduceerd, ook de productie van specialty malt is gestegen. Deze specialty malt werd naast de whisky- en craftbeerindustrie ook voor het eerst aan de bakkerijbranche geleverd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels