Na negen maanden van voorbereidingen kregen de zes finalisten in de finale van 17 mei ieder tien minuten de tijd om het verhaal achter hun ontwerp te delen. Niet enkel het drankje, maar het glas als onderdeel van een complete drankbeleving was de focus in de zinderende strijd. Gedurende de finale werden de zogenoemde Glassologists daarom zowel op het glas, als hun presentatie en bijbehorende drank beoordeeld.
Punch en tulpen
De Nederlandse Robert Schinkel liet zich voor zijn design inspireren door de tulp. In de Gouden Eeuw was de bloem één van de duurste producten op de markt. De periode was niet alleen een Gouden Eeuw voor Nederlanders, maar ook een opmaat voor de glorietijd van punch. Britse schippers die van Oost naar West voeren, maakten hun drank op basis van rum met kruiden en ingrediënten die zij voorhanden hadden.
Tales of the Cocktail
Het geheel bleek voldoende om de eerste plek te veroveren. Libbey neemt het winnende design in productie en zal deze wereldwijd verkopen. Daarnaast ontvangt Schinkel 500 stuks van zijn eigen glas én gaat hij in juli als Libbey reporter naar het gerenommeerde Tales of the Cocktail in New Orleans.