nieuws

Meer fooi? Stift lippen rood en teken smileys op bon

Café 12458

Wat levert extra fooi op? Wanneer blijven gasten langer zitten? En hoe voorkom je keuzestress bij je gasten? Wenda Kielstra van onderzoeksbureau Consumatics, dat onderzoek doet naar het gedrag van de gast, gaf maandag 19 september een aantal tips op horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam.

Meer fooi? Stift lippen rood en teken smileys op bon

’95 procent van onze keuzes maken we onbewust’, zegt Wenda Kielstra. Opvallende resultaten uit onderzoeken zijn dat rode lippenstift bij vrouwelijke medewerkers, maar ook rode kleding meer fooi opleveren.

Pepermuntjes

Ook meerdere pepermuntjes op een schaaltje – in plaats van één per persoon – zorgen ervoor dat de gast bereid is om een extraatje te geven. Een handgetekende smiley op de bon heeft hetzelfde effect. Dat én contact zoeken door de gast op gelijke hoogte te benaderen. ‘Het helpt om te knielen aan tafel, daardoor voelt het heel persoonlijk voor de gast.’

Keuzestress voorkomen

Als het gaat om bier, adviseert Kielstra om de gast de keuze te geven uit twee speciaalbiertjes, in plaats van om een biertje aan te bevelen. Het getal zeven blijkt ook magisch als het gaat om psychologie en bier. ‘Bij meer dan zeven speciaalbieren moet je je gast gaan helpen. Ga het dan categoriseren, zodat de keuze overzichtelijk blijkt.’

Keuze beïnvloeden

Hoe je de keuze van de gast kan beïnvloeden? Door iets vier maal terug te laten komen. Onderzoek wijst uit dat als iemand vier keer iets ziet in een zaak, dat iets dan beter blijft hangen.’ Ook adviseert ze om dat wat moet verkopen, goed zichtbaar te maken. ‘Gasten gaan voor gemak. Ze kiezen voor dat wat zichtbaar is.’

Invloed van muziek

Klassieke muziek in een luxe omgeving zorgt ervoor dat gasten bereid zijn om een hogere prijs te betalen. Langzame muziek zorgt ervoor dat de gast langer blijft zitten. ‘Nadelige bijkomstigheid is dat medewerkers ook langzamer gaan lopen’, zegt Kielstra lachend. ‘Een andere muziekstijl dan thuis, geeft een extra toegevoegde waarde. Zo blijkt bijvoorbeeld dat hoge pianotonen een gerecht zoeter maken. Muziek beïnvloedt de smaak.’

Glaswerk

De stelling dat een zwaarder glas ervoor zorgt dat drinken hoger wordt gewaardeerd, blijkt juist. Ook opvallend is dat mensen bij feller licht juist meer eten. ‘Dan eten we ons gelukkig’. Daarnaast blijkt dat er 12 procent meer bier wordt verkocht wanneer het wordt geschonken in nieuwe glazen van een biermerk.

Meer tips van Wenda Kielstra. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels