'Familiebedrijven met sterke waarden presteren beter'

'Familiebedrijven met sterke waarden presteren beter'

Familiebedrijven met sterke familiewaarden presteren aanzienlijk beter dan 'gewone' ondernemingen. Hun waarden zorgen voor een duidelijkere identiteit, meer vertrouwen van toeleveranciers en een sterkere license to operate en loyaliteit onder klanten. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit onderzoek van Erasmus Centre For Family Business (ECFB) in een gezamenlijke publicatie met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank over het proces van waardenoverdracht binnen familiebedrijven.

ECFB, BDO en Rabobank concluderen dat familiebedrijven in financiële zin vaak beter presteren dan bedrijven zonder familie-inbreng. De financiële waarde van familiebedrijven ligt gemiddeld genomen 7% hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven. Daarnaast blijkt dat de rentabiliteit van familiebedrijven gemiddeld 16% hoger ligt. Opvallend is ook dat die rentabiliteitspremie zich vooral voordoet bij bedrijven met een actieve familie-inbreng, waarbij een familielid ceo of voorzitter van de raad van commissarissen is.

Lees ook: Overdracht familiebedrijven gaat 7 van de 10 keer mis

'Familiebedrijven hebben sterkere indentiteit'

'Meer nog dan bij ‘gewone’ organisaties vormen bij familiebedrijven de waarden een ankerpunt, zowel voor de eigen familie en onderneming als voor de omgeving,' Inforgraphic-familiewaardenstelt Joost Vat, partner bij BDO en specialist op het gebied van familiebedrijven. 'Iedereen weet waar het bedrijf voor staat en wat ervan kan worden verwacht. Een sterke identiteit helpt werknemers om hun persoonlijke doelen te matchen met die van de organisatie, waardoor ze zich meer inzetten voor het bedrijf.'

Kwetsbaar bij generatiewisseling

Vooral bij generatiewisselingen zijn familiewaarden kwetsbaar, constateren EFCB, BDO en Rabobank. Dat komt doordat nieuwe generaties in een andere wereld dan de voorgaande leven en vaak ook een andere levensinstelling hebben. Die instelling sluit niet noodzakelijkerwijs aan bij de oorspronkelijke familiewaarden. 'Waardenoverdracht bij opvolging binnen familiebedrijven is een proces dat tijd en aandacht verdient,' aldus Pursey Heugens, professor Organisation Theory aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en directeur van het ECFB.  Ondanks een zorgvuldige overdracht is het vaak onvermijdelijk dat de oorspronkelijke waarden van een familiebedrijf in de loop van de tijd transformeren en worden bijgesteld aan de tijd of omstandigheden. 'Dat is ook niet erg, zo lang er maar een duidelijke link blijft naar het verleden,' licht Heugens toe.

Lees ook: Opvolging binnen familiebedrijf emotioneel mijnenveld

Het volledige onderzoeksrapport ‘Van onschatbare waarde(n)’ is hier te downloaden.