AB InBev: moeilijk jaar door Braziliaanse markt

AB InBev: moeilijk jaar door Braziliaanse markt

AB InBev heeft een moeilijk jaar achter de rug, waarin vooral in Brazilië de verkopen terugliepen. Lichtpuntje was onder meer Europa waar duurdere merken het beter deden. Dat maakte 's werelds grootste bierbrouwer donderdag bekend.

AB InBev verkocht afgelopen jaar in totaal 2 procent minder bier dan in 2015. Mede dankzij een focus op premium-merken liep de omzet wel met ruim 2 procent op, naar 45,5 miljard dollar. Die toename werd echter geremd door de krimp in Brazilië.

Vooruitzichten Brazilië positief

Volgens het moederbedrijf van merken als Budweiser, Corona, Stella Artois, Leffe en het Braziliaanse Brahma blijven de vooruitzichten in Brazilië positief. Op termijn verwacht het concern de vruchten te kunnen plukken van de gunstige demografische en economische ontwikkelingen in het grootste land van Zuid-Amerika. Daarbij zal er ook in Brazilië steeds meer vraag komen naar nieuwe en duurdere biertjes, denkt de biergigant.

Lees ook: AB InBev verhoogt pilsprijs in tweede instantie flink

AB InBev: lichtpuntjes door duurdere merken

Lichtpuntjes zag AB InBev afgelopen jaar onder meer in Europa, waar de duurdere merken voor hogere opbrengsten zorgden. In Mexico werd verder een dubbelcijferige groei geboekt, terwijl ook de ontwikkelingen in de Verenigde Staten AB InBevtot tevredenheid stemden. De nettowinst halveerde in 2016 bijna, tot 4,9 miljard dollar. Dat kwam vooral door hoge kosten voor de overname van concurrent SABMiller. Die megafusie levert naar verwachting wel grotere besparingen op dan eerder gedacht. AB InBev rekent nu op 2,8 miljard dollar aan synergievoordelen, waar eerder 2,5 miljard dollar aan besparingen werden ingetekend.

Lees ook: AB InBev neemt SABMiller over voor €95,3 miljard