Café Brun in Utrecht: kunstig café met verrijdbare bar

Café Brun in Utrecht: kunstig café met verrijdbare bar

Café Brun aan de Lange Jansstraat in Utrecht opende vorige maand de deuren. Aan het interieur werkte negen kunstenaars mee. Het resultaat is een schots en scheve drankkast, bijzonder behang en een verrijdbare bar. Café Brun, dat niet is verbonden aan een brouwer, wordt door de horecaondernemers omschreven als het café zonder bar(rière) tussen gast en gastheer.

Horecaondernemers Dirk Niermeijer (27) en Day Holmes (26): ‘Onze bar staat op scharnieren en kunnen we verschuiven naar het midden van de zaak. We zitten dan dus tussen onze gasten.’ De gasten kunnen vanwege de verrijdbare bar bij de taps en de drankkast, maar het inschenken van de drank gebeurt door de gastheer. ‘Er zal vast een keer iemand aan die tap gaan hangen, maar ik denk dat het in de praktijk mee gaat vallen. Ook gezien de doelgroep: de dertigplusser’, vertelt Holmes. ‘Het is hier een leuke plek om te borrelen, waar je een gesprek met elkaar kan voeren. Een uitgebreide menukaart kent het café ook niet. ‘Je kan hier borrelondersteunende hapjes krijgen, maar verder zijn we een echt borrelcafe.’

Negen kunstenaars

Negen kunstenaars werkten mee aan het café-interieur. Zij namen naast de bar en de drankkast de kussentjes, verlichting, tegels en wandbekleding voor hun rekening. Holmes: ‘We hebben nog één witte muur over in de zaak. Dat wordt de expositie-muur voor kunstenaars, bij voorkeur studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.’ De andere muur wordt gesierd door zogenoemd armen behang. ‘Als je vroeger geen geld had voor behang, dan werd een patroon op de muur gestempeld. Dat is hier ook gebeurd.’ Gasten worden in café Brun gestimuleerd om door het grote raam naar binnen te komen. ‘Het hele voorraam gaat open als een garagedeur, waardoor buiten ook binnen wordt.’

Niet verbonden aan brouwer

Café Brun is niet verbonden aan een brouwer. Het café telt twaalf tappunten en een flink assortiment speciaalbieren. ‘We schenken bieren die we lekker vinden. Hebben geen bierkaart, maar helpen de gast persoonlijk bij het maken van een keuze. Dat maakt het veel dynamischer. Als een gast zegt ik vind een blond bier lekker, dan helpen wij verder bij het maken van de keuze. Dat missen we een beetje in de horeca. Samen kijken naar wat een gast lekker vindt.’

‘Vroeger toen geluk nog heel gewoon was, had je een bruine kroeg in de buurt en een kastelein die wist wat jij lekker vond. Met een kast vol drank. Gelukkig zijn wij er nu’, schrijft het café dan ook op Facebook.