Brouwerij De Prael roept Tony's Chocolate Milk Stout flesjes terug

Brouwerij De Prael roept Tony's Chocolate Milk Stout flesjes terug
Brouwerij De Prael roept Tony’s Chocolate Milk Stout flesjes terug

Brouwerij De Prael uit Amsterdam roept haar bierdrinkers op om alle Tony's Chocolate Milk Stout die ze nog in de kast of koelkast hebben staan terug te sturen naar de brouwerij. Het flesje blijkt minder stabiel dan gemiddeld, wat een klein risico op een gesprongen fles met zich meebrengt.

Bierdrinkers kunnen gratis hun flesjes omruilen bij de proeflokalen, of krijgen hun aankoopbedrag retour.

Tony’s Chocolate Milk Stout Tony’s Chocolate Milk Stout was een limited edition bier, dat De Prael eind vorig jaar uitbracht samen met Tony’s Chocolonely. Voor vragen kunnen mensen zich wenden toto thomas@deprael.nl

3500 hectoliter bier bij De Prael

2000 hectoliter bier per jaar wordt bij de Prael geproduceerd. Om aan de vraag te kunnen voldoen, is de brouwerij in 2014 gestart met het extern brouwen bij Lindeboom. Totale jaarproductie van de Prael: 3500 hectoliter bier. Daarvan wordt 40 procent afgezet in het eigen proeflokaal. ‘Dat is dus echt een enorme plas bier.’ De rest wordt extern verkocht via groothandel Bier&Co en via eigen verkoop. De brouwerij levert zelf aan 230 horecazaken in Amsterdam en omgeving. Sinds 2008 brouwt de Prael bier aan de Oudezijds Armsteeg in hartje Amsterdam. In 2011 kwam daar 300 vierkante meter proeflokaal bij. Eenzelfde concept wordt dit voorjaar aan de Nieuwe Hemweg 2 in de Houthavens in Amsterdam-West geopend.

Lees hier een reportage van De Prael die eerder in Misset Horeca stond. 

Andere koers voor De Prael

De afgelopen jaren waren turbulent voor de brouwerij. De Prael moest een andere koers gaan varen. De aa

Mede-oprichter Fer Kok van brouwerij Prael
Mede-oprichter Fer Kok van brouwerij Prael
(c) Fotobureau Dijkstra)

nvankelijk kleinschalige ambachtelijke bierbrouwerij zag de zorggelden, waarvan ze sterk afhankelijk was, slinken. Daarentegen groeide de vraag naar werkplekken en speciaalbier. Kok: ‘Voorheen bestond 80 procent van de inkomsten uit zorggeld en de rest van de inkomsten uit commerciële activiteiten. Nu is dat precies omgedraaid.’ Het wegvallen van de AWBZ-regelgeving voor financiering van dagbesteding en het opheffen van de Wet sociale werkvoorziening, waardoor het duurder werd om mensen uit de doelgroep in dienst te nemen, leidden ertoe dat de sociale onderneming commerciëler moest gaan denken.

‘Dat verhaal heeft twee kanten’, vertelt eigenaar Fer Kok (56). ‘Het feit dat we nu bier moeten verkopen om het hoofd boven water te kunnen houden, heeft voor saamhorigheid gezorgd. Iedereen heeft het gevoel van dit doen wij samen. Maar het móeten groeien, is ook lastig omdat je ook die veilige omgeving wilt houden voor je mensen. Ondernemen binnen de psychiatrie betekent dat je voorzichtig te werk moet gaan. De vader-/moederrol hier in huis is groot. We moeten straks een nieuwe veilige omgeving creëren.’ Kok heeft daar vertrouwen in. ‘Wij waren in het begin vooral bezig met het beschermen van onze mensen, maar inmiddels hebben we geleerd dat als we meer loslaten, ze ook meer groeien. Bij ieder persoon vind je daarin de juiste balans.’