Speciaalbier stuwt omzet Carlsberg

Speciaalbier stuwt omzet Carlsberg

De Deense bierbrouwer Carlsberg heeft de omzet in het tweede kwartaal zien groeien. Dat is vooral te danken aan een sterke verkoop van duurder bier en aan gunstige wisselkoerseffecten. Het bedrijf verkocht per saldo wel minder bier dan in dezelfde periode vorig jaar.

De volumedaling komt deels doordat Rusland de verkoop van bier in grote plastic flessen aan banden heeft gelegd. Daarnaast miste Carlsberg dit jaar het extra zetje in de rug dat het vorig jaar kreeg van het Europees kampioenschap voetbal in Frankrijk. De omzet van het Deens bierbedrijf steeg desondanks met 2 procent tot 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Daarbij hielp mee dat verkoop van speciaalbier met een kwart toenam.

Lees ook: Carlsberg verwacht meer winst in 2017

Toename winst, schuld afbouwen

De nettowinst, afgezien van eenmalige posten, ging mede dankzij kostenbesparingen met bijna twee derde omhoog naar 2,3 miljard kroon. 'De resultaten tonen aan dat wij goed op koers liggen om onze belangrijkste doelstellingen voor dit jaar te halen', zei de Nederlandse topman Cees 't Hart in een toelichting op de cijfers. Carlsberg gaat er nog altijd van uit dat de winst ook over heel 2017 toeneemt en dat de schuld verder kan worden afgebouwd.

Lees ook: Carlsberg ziet winst dalen