De volumes van Heineken in Europa gingen met 2,8 procent omlaag. Naast het druilerige zomerweer in een aantal belangrijke markten drukte het verlies van een grote klant in het Verenigd Koninkrijk de verkopen. Ook in Polen wist de brouwer minder bier te slijten, doordat er minder promotieactiviteiten waren.
Meer groei in rest van de wereld
Daar stond een sterke groei op eigen kracht tegenover in Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Rusland. Ook in Noord- en Latijns-Amerika werd meer verkocht, mede dankzij een sterke vraag naar duurdere biertjes in Brazilië. Die compenseerde een lagere verkoop in de Verenigde Staten.
Heineken: 'Solide prestaties'
Over de eerste negen maanden van 2017 heeft Heineken een winst van 1,5 miljard euro in de boeken gezet. Vorig jaar stond de teller na drie kwartalen op 1,2 miljard euro, maar destijds zat in het resultaat een afschrijving verwerkt van 233 miljoen euro. Topman Jean-François van Boxmeer sprak in een toelichting van 'solide prestaties'.
Lees ook: Horeca verdeeld over succes Biertegoed
Voor 2017 winst en groei verwacht
Heineken blijft bij zijn eerder gedane voorspellingen voor heel 2017. De brouwer gaat onder meer uit van een verdere autonome groei van de omzet en winst, ondanks aanhoudend wisselvallige economische omstandigheden en nadelige wisselkoerseffecten.