nieuws

AB InBev verhoogt pilsprijs voor horeca flink

Café 505

Ondernemers die Jupiler schenken, krijgen in 2018 een prijsverhoging van ruim 3 procent voor de kiezen. Ook Hertog Jan gaat meer kosten (2,6 procent meer voor een fust). Dommelsch lijkt door moedermaatschappij AB InBev middels torenhoge prijzen uitgefaseerd te worden; een fust gaat ruim 4,3 procent meer kosten in het nieuwe jaar.

AB InBev verhoogt pilsprijs voor horeca flink

De pilsprijs gaat in 2018 ook bij AB InBev omhoog. Hertog Jan stijgt, in tegenstelling tot vorig jaar, relatief licht, terwijl Jupiler ruim 3 procent duurder gaat worden. De geruchten dat Dommelsch langzaam maar zeker uitgefaseerd wordt door de Belgische bierreus lijken bevestigd te worden door de enorme prijsverhoging van het Brabantse pils.

Pilsprijs Hertog Jan stijgt minder hard

Een 50-literfust Hertog Jan gaat in 2018 €158,27 kosten. Dat is een stijging van 2,6 procent. Vorig jaar verhoogde AB InBev de pilsprijs van het Limburgse bier nog met 3,5 procent. Ook de literprijs stijgt, met 2,19 procent van €3,19 naar €3,26. Traditiegetrouw is Hertog Jan van alle ‘grote’ pilsners in Nederland het duurst. Brand Bier van Heineken volgt op gepaste afstand met een literprijs van €3,14.

Lees ook: Grolsch verhoogt prijs 2018; fust bijna 3% duurder

Jupiler flink duurder; 3,4 procent

Horecaondernemers gaan in 2018 flink meer betalen voor Jupiler. Een 50-literfust gaat met 3,4 procent omhoog van €140 naar €144,80. De literprijs van het Belgische pils gaat van €2,89 naar €2,98. Een prijsstijging van 3,10 procent. Het afgelopen jaar verhoogde AB InBev de prijs van Jupiler ook al met 3,5 procent.

Lees ook: Heineken verhoogt pilsprijs opnieuw; 2,8% in 2018

‘Dommelsch uit de markt geprijsd’: +4,32%

AB InBev lijkt Dommelsch bier uit de markt te gaan prijzen. De geruchten over het verdwijnen van het Brabantse merk, doen al langer de ronde. En nadat Dommelsch vorig jaar voor het eerst duurder werd dan Jupiler (met een plus van 3,9 procent), gaat een 50-literfust Dommelsch met liefst 4,32 procent omhoog, naar €146,87. Het is daarmee duurder dan bijvoorbeeld Heineken of Grolsch. InBev ontkent een strategie van uitfaseren overigens.

AB InBev: ‘Prijsstijging wegens innovatie en commerciële initiatieven’

AB InBev laat weten dat het met de nieuwe prijzen ‘moeten blijven waken om een succesvolle toekomst op lange termijn te kunnen garanderen’, aldus woordvoerder Laure Stuyck. ‘Wij streven daarbij naar een gezond evenwicht tussen kosten en inkomsten zodat wij verder in de markt kunnen blijven investeren, ondanks de inflatie. De prijsaanpassing zal ons in staat stellen om de noodzakelijke investeringen in innovatie (zoals Hertog Jan Bastaard en Jupiler 0.0), commerciële initiatieven (zoals nieuwe tapinstallaties, opleidingen horecapersoneel) en vernieuwende activaties (zoals Leffe Bierbrood) op lange termijn te blijven volhouden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels