Speciaalbieren: café zoekt 100 bieravonturiers

Speciaalbieren: café zoekt 100 bieravonturiers

Honderd speciaalbieren, waarvan de helft uit de eigen regio. Café van der Geest in Noordwijkerhout speelt in, op wat volgens ondernemer Pieter van der Geest 'momentum van speciaalbieren is.' Via de hashtag #bieravonturier zoekt het café nu 100 liefhebbers.

'Speciaalbieren zijn in Nederland in een enorme stroomversnelling geraakt maar heeft zijn hoogtepunt nog lang niet bereikt', zegt Pieter van der Geest, eigenaar van het gelijknamige, 77-jaar oude café in Noordwijkerhout. 'Waar vijf tot zes jaar geleden een gemiddelde cafébezoeker zo’n acht fluitjes pils dronk, consumeert diezelfde groep nu vier tot vijf speciaalbieren die wij op fles of op de tap hebben. Een ware omslag, omdat er met de sterke opkomst van speciaalbier meer wordt genoten en zo in meerdere opzichten ‘bewuster’ wordt gedronken. Overigens is bier niet langer een mannenaangelegenheid want we zien steeds vaker dames een speciaalbier bestellen. We kunnen oprecht spreken van een speciaalbierrevolutie.'

Lees ook: De vijf biertrends voor 2017

50 Speciaalbieren uit de regio

Café van der Geest heeft een bijzondere selectie speciaalbieren gemaakt die in een straal van dertig kilometer van Noordwijkerhout worden gebrouwen. 'Van de 100 bieren op onze kaart zijn er 50 van kleine brouwerijen uit de regio die alle hun Speciaalbiereneigen karakteristieke smaak hebben. Denk daarbij aan bijvoorbeeld tropisch fruit, zout en chocolade', aldus Peter van Duin, bedrijfsleider van café van der Geest, die een opleiding tot Biersommelier bij Stichting Bier Opleiding Nederland volgt. 'Smaakvol bier met een laag alcoholpercentage, zogeheten ‘session bieren’, lijken dit voorjaar de trend te worden. Voor diegenen die echt iets anders willen, zijn ‘zure’ bieren met een opkomst bezig. Bittere bieren zoals IPA’s en variaties zetten hun succes van de afgelopen jaren onverminderd voort.'

Lees ook: 'Bier met een verhaal verkoopt'

Op zoek naar #bieravonturier

Om het momentum van speciaalbier vast te houden en een smakelijk vervolg te geven, daagt Café van der Geest met een opvallende social mediacampagne lokale, regionale en nationale speciaalbierliefhebbers uit om hun leukste speciaalbierselfie te delen. 'Deze kunnen zij met #bieravonturier via Facebook, Instagram en Twitter inzenden', zegt ondernemer Pieter van der Geest. 'Van alle binnengekomen inzendingen selecteren wij vanaf 1 april 100 dagen lang telkens één bieravonturier. Deze avonturiers worden bij ons in het café uitgenodigd en daar nemen wij, uiteraard onder het genot van een speciaalbier, een officiële foto en voegen deze toe aan onze Wall of Fame. Op deze manier blijven deze 100 bieravonturiers voor altijd met Café van der Geest verbonden.'

Lees ook: 'Weg met dat doodsaaie bier'