AB InBev profiteert van duurdere biertjes

AB InBev profiteert van duurdere biertjes

Biergigant Anheuser-Busch InBev heeft afgelopen kwartaal iets minder bier aan de man gebracht dan een jaar eerder. Doordat duurdere merken beter werden verkocht, steeg de omzet wel. Bovendien hielpen kostenbesparingen de eigenaar van merken als Jupiler, Leffe en Corona aan flink meer winst.

De verkochte hoeveelheid bier lag 0,5 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2016, maar de opbrengsten stegen met een kleine 4 procent, naar 12,9 miljard dollar (11,8 miljard euro). De brutowinst (ebitda) voor eenmalige posten nam met bijna 6 procent toe tot 4,8 miljard dollar.

Nettowinst

De nettowinst viel met 1,5 miljard dollar bijna twee keer zo hoog uit als een jaar eerder. Destijds werd dat resultaat evenwel sterk gedrukt door financieringskosten in verband met de overname van SABMiller. Door die fusie wist AB InBev zijn toch al leidende positie in de mondiale biermarkt verder te versterken.

Omzetgroei

De samenvoeging van wat voor de fusie al de twee grootste bierbrouwers ter wereld waren, levert flinke kostenvoordelen op. In het eerste kwartaal kwamen die volgens AB InBev uit op 252 miljoen dollar. Daarnaast versterkt de fusie de groeivooruitzichten, aldus het management. Voor heel 2017 gaat AB InBev uit van een versnelling van de omzetgroei ten opzichte van 2016.

Verkoop

AB InBev zag de bierverkoop in Brazilië afgelopen kwartaal aantrekken. Die stond de laatste tijd sterk onder druk door de economische crisis in het land. Of het herstel blijvend is, valt nog te bezien. Het bedrijf voorziet voor dit kwartaal weer een afname en laat weten dat de Braziliaanse markt lastig en wisselvallig blijft.