nieuws

Bavaria neemt Palm flink onder handen: forse investering en nieuwe uitstraling

Café 4122

20 miljoen euro om de brouwerij te moderniseren, een nieuwe uitstraling en een complete campagne. Bavaria gaat de grootste aankoop in haar historie, het Belgische Palm, flink onder handen nemen. Directeur Peer Swinkels: ‘Of het nodig was? We kunnen het in ieder geval wel perfectioneren.’

Bavaria neemt Palm flink onder handen: forse investering en nieuwe uitstraling

Bavaria nam Palm Belgian Craft Brewers in mei 2016 over. De grootste acquisitie in de historie van de Brabantse brouwerij. Nu, ruim een jaar later kondigt Bavaria grote veranderingen aan voor het hoofdmerk en vlaggenschip van de brouwerij in het Belgische Steenhuffel, Palm. Misset Horeca sprak Bavaria-directeur Peer Swinkels hierover. Over amber bier, ‘fine-tunen’ en verjongen.

Speciaal aandacht voor amber bier

‘Wat natuurlijk het eerste opvalt zijn de veranderingen ‘aan de voorkant’, dat is wat iedereen direct ziet’, vertelt Swinkels. De bekende rode letters en groene achtergrondkleur zijn in tact Nieuwe Palm Logogebleven. Wel zijn de letters strakker getrokken. ‘En er is een prominentere rol voor het Belgische raspaard. Het moet iconischer worden. Want bij de brouwerij staan die paarden ook echt.

‘Tijd voor iets Ambers…nee, ik heb ‘m niet zelf bedacht’

Tot slot nog nadrukkelijk de benaming: Belgisch Amber Bier. ‘We willen het begrip amber bier wereldwijd graag uitleggen en hier echt de aandacht op vestigen. Vandaar ook dat het terugkomt in de slogan die we vanaf vandaag gaan communiceren: ‘Tijd voor iets ambers.’ Lachend: ‘Nee, ik heb ‘m niet zelf bedacht.’ De befaamde bolletjes -de glazen- die blijven. ‘Waarom zou je dat weggooien als het zo herkenbaar is.’

Fine-tunen in de brouwerij

Maar Bavaria investeert niet alleen ‘aan de voorkant.’ In totaal €20 miljoen wordt er gestoken in vernieuwing van de brouw-, gisting- en lageringsinfrastructuur. Of dat hard nodig was? ‘Ja en nee. De brouwerij is niet slecht en we willen ook zeker niet aan het recept van Palm zitten. Maar we kunnen hier en daar aan knoppen draaien om het bier te perfectioneren. Wij hebben natuurlijk aardig wat kennis over bierbrouwen. En die kennis willen we inzetten om te fine-tunen wat er staat.’

Een ‘vergeten bier’ verjongen

Natuurlijk is de verandering van logo en uitstraling niet alleen om een nieuwe verpakking. Het merk moet ook verjongen erkent Swinkels. ‘Voor mijn generatie (SwinkePalm, nieuw logols is van 1975, red.) is Palm nog wel een ‘dingetje’. In de jaren ’90 dronken we allemaal ‘Een Palmpke’. Dat is tegenwoordig, mede door het enorm gegroeide aanbod, anders. ‘Het is enorm bekend, maar ook een beetje vergeten. We zullen dus onder meer moeten verjongen en daarnaast fors investeren in een campagne rondom het merk.’

In Misset Horeca 15, die vrijdag 21 juli verschijnt een uitgebreid interview met Peer Swinkels over onder meer Palm, Bavaria, korte en lange termijnambities en de biermarkt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels