Door het gebruik van de productnaam Neuken en het verdere gebruik van het woord Neuken in combinatie met onverholen en onverbloemde toespelingen op seks in de verschillende uitingen acht de Commissie deze in strijd met de goede smaak als bedoeld in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA.)
Klacht bij de Reclame Code Commissie
De Alcoholbranche is niet te spreken over Neuken Liquer en diens reclame-uitingen ‘Teksten als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ passen niet bij verantwoorde alcoholmarketing’, aldus Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) en SpiritsNL. Ze dienden in november gezamenlijk een klacht in bij de Reclame Code Commissie na herhaaldelijk te hebben geprobeerd in gesprek te gaan met deze producent over verantwoorde marketing. De naam Neuken Liqueur in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt, is in strijd met de RvA, zo stelt nu ook de Commissie. De reclame-uitingen en de naam van dit product passen niet bij verantwoorde alcoholmarketing.
'Helder signaal'
Peter de Wolf, directeur Stiva: “De Reclame Code Commissie heeft ons op alle punten in het gelijk gesteld. Daarmee is een helder signaal afgegeven aan iedereen die niet goed nadenkt over alcoholmarketing: als je er een potje van maakt, word je daarop aangesproken. ' Joep Stassen, directeur SpiritsNL: 'Wij zien dit drankje met deze naam en uitingen het liefst zo snel mogelijk uit de winkels verdwijnen. De Nederlandse gedistilleerd sector staat voor verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoorde marketing. Deze uitingen passen daar absoluut niet bij.'