De opbrengsten bij de groothandels van Sligro namen afgelopen jaar met 7,8 procent toe tot ruim 2,1 miljard euro. Dat was deels te danken aan overnames en aan de samenwerkingsovereenkomst die het bedrijf onlangs sloot met Heineken over de distributie van bier en cider voor de Nederlandse horeca. Op eigen kracht werd een groei gerealiseerd van 3 procent.
Sligro en Emté
Bij het al langer kwakkelende Emté liepen de verkopen over heel 2017 slechts een fractie op tot 828 miljoen euro. Wel was in het laatste kwartaal sprake van een eindspurt. De vergelijkbare omzet steeg in die periode, waar ook de feestdagen in december onder vallen, met 1,9 procent. Daarmee verloor het bedrijf wel opnieuw marktaandeel.
Lees ook: Groothandel helpt Sligro aan winst
Samenwerking
Sligro bracht afgelopen jaar de strategische opties voor Emté in kaart. Het bedrijf moest daarna erkennen dat de supermarktketen de schaalgrootte mist die nodig is om in een markt met moordende concurrentie het hoofd boven water te blijven houden. Daarom praat Sligro sinds de zomer met partijen die geïnteresseerd zijn in samenwerking.