artikel

‘Hét voorbeeld van publiekscatering

Catering

Exclusief verslag in woord en beeld van de cateringactiviteiten rondom de concert-reeks van Marco Borsato.

‘Hét voorbeeld van publiekscatering

De publiekscatering in GelreDome is sinds kort in handen van GelreDome Publiekshoreca, een samenwerking van de exploitatiemaatschappij GelreDome B.V. en Loc7000 Events. Die laatste heeft vooral een berg ervaring met publiekscatering op buitenevenementen als het Lowlands-festival. Vorig jaar deed het organisatiebureau uit Lochem de eerste grote stap op indoor-gebied met catering tijdens North Sea Jazz.

Omdat het 10-jarige contract voor publiekscatering in 2008 afliep was GelreDome op zoek naar een nieuwe cateraar. Loc7000-directeur Ronny Hooch Antink en GelreDome-directeur Jasper van Amstel raakten met elkaar in gesprek. En vonden elkaar in een overeenkomst die 1 juli dit jaar in ging.

‘Het klikte met Loc. Die speelt goed in op diverse doelgroepen en steekt in op beleving en resultaat’, vertelt Van Amstel tijdens een exclusieve rondleiding door (een nog leeg) GelreDome. Hooch Antink: ‘En wij zijn gewend om te zien welk publiek er komt, wat de tijdsbesteding is, wat de voorkeuren zijn en wat de gemiddelde besteding is. En binnen de parameters van een stadion kun je toch veel doen.’

Dat ‘veel doen’ gebeurde samen met de nieuwe bierleverancier Heineken en de onderaannemers op cateringgebied La Place en Mr. Long. ‘Zij hebben meegedacht en geïnvesteerd’, aldus Van Amstel.

Verleiden

En omdat Hooch Antink al eens eerder aangaf dat een bezoek aan een groot evenement een soort dagje uit moet worden is er ook buiten de parameters van het stadion actie ondernomen. Om de bezoekers eerder en langer te binden staat er op het voorplein van GelreDome een complete horecalocatie. Inclusief barren, food outlets, mooie decoratie, voldoende zitgelegenheid en een dj. ‘Je moet mensen verleiden om te besteden’, noemt Van Amstel het.

De drankjes en maaltijden vinden gretig aftrek. Er zijn in de vooravond van het concert al zo´n 10.000 bezoekers (van de 30.000) op been. ‘Dit zorgt voor 30 tot 40 procent additionele omzet’, aldus Hooch Antink.

Binnen staan ‘op het veld’ vijf met Heineken ontwikkelde hagelnieuwe megabarren. De biertanks zijn weggewerkt achter de tribunes en zogeheten python-leidingen lopen naar de bar. Ook diverse food outlets staan op strategische punten. Op de zogeheten promenades achter de tribunes zijn horecastraten ingericht. Een enorm aanbod; van bier, fris en koffie tot sappen en smoothies tot panini´s, pizza´s en (Oosterse) maaltijden. Er zijn tien drank- en 18 foodoutlets.

Het aanbod wordt aangepast aan het soort evenement. ‘Bij een dancefeest als Qlimax zijn er bijvoorbeeld meer mixdranken in het assortiment. En bij Monsterjam, waar veel kinderen op af komen bijvoorbeeld suikerspinnen en Fristi’, legt Hooch Antink uit.

‘GelreDome moet hét voorbeeld van indoor publiekscatering zijn. Eigenlijk zijn we dat al een beetje’, lacht een trotse Van Amstel.

Drank en food vinden binnen en buiten de megapartytent gretig aftrek. Al ruim voor aanvang van het Wit Licht-concert van Marco Borsato zit de stemming er goed in. ‘Het dagje uit’ zorgt voor flink wat extra omzet voor GelreDome Publiekshoreca, de nieuwe publiekscateraar van het ´Grootste Theater van Nederland´.

GelreDome Publiekshoreca is een samenwerking tussen GelreDome en Loc7000. Links directeur GelreDome Jasper van Amstel en rechts Ronny Hooch Antink, directeur Loc7000.

Loc7000 heeft bij en in GelreDome ook haar eigen Paysystem geïntroduceerd. Een betalingssysteem met (breek)munten à 2,50 euro per stuk.

Binnen op de promenades is een enorme keur aan f&b aanbod. Van bier en fris tot panini´s en pizza´s tot vers fruit en Oosterse maaltijden. La Place en Mr. Long zijn de onderaannemers op cateringgebied. Mise en place zorgt voor de personele bezetting. Tijdens het Borsato-concert zijn er zo´n 400 medewerkers actief. Met de custom made ´raptap´ worden grote aantallen bier snel verzorgd.

Op ´het veld´ ook voldoende outlets op drank en foodgebied. De hagelnieuwe megabarren zijn ontwikkeld in samenwerking met de nieuwe bierleverancier van GelreDome, Heineken. De uitstraling van de signing is aangepast aan ´Wit Licht´.

De ster van de avond zelf bekijkt de publiekscatering van GelreDome als usp al vliegend.