artikel

Catering is bedrijfsonderdeel van FC Groningen

Catering

FC Groningen heeft de f&b in stadion Euroborg in eigen handen. Sterker het is zelfs een onderdeel van de bedrijfsvoering van de betaald voetbalclub. Het heeft een eigen lunchrestaurant en exploiteert horeca.

Catering is bedrijfsonderdeel van FC Groningen

Twee dagen voor de topwedstrijd thuis tegen Ajax zien we in die ruimtes dan ook volop bedrijvigheid. Zakenmensen en werknemers van bedrijven die bijeenkomsten houden in fraaie zalen en de businesslounge. Dat is een langgerekte ruimte met zalen, bars en restaurant. Op wedstrijddagen kunnen hier 2000 leden van de businessclub terecht. Die hebben een prachtig zicht op het veld door volledige glazen wanden over de totale lengte.

Transparantie was het sleutelwoord bij de bouw van de Euroborg (capaciteit 22.000 personen), waar 13 januari 2006 de eerste thuiswedstrijd werd gespeeld. Zo kent de bestuurskamer geen muren, waardoor je de ‘bobo’s’ voor de wedstrijd hun koffie met koek kunt zien nuttigen.

Bekijk hier een fotoreportage

Niet alleen de ruimtes voor de hoogwaardigheidsbekleders en sponsors zijn open, ook vanaf ieder punt op de ringen waar de supporters zich begeven. ‘Het enige stadion in Nederland waar je, als je net iets te eten en of drinken bestelt toch de wedstrijd kan blijven volgen’, lacht Sjoerd Peterzon, samen met Martijn Vrij de managers voor de businessruimtes c.q. VIP-catering. Hans Wiersum is verantwoordelijk voor de 10 fastfoodcounters (units) c.q. de publiekscatering. ‘Alle catering moet hoog kwalitatieve producten hebben en een hoge mate van gastvrijheid en herkenbaarheid voor sponsors en supporters’, vertelt Peterzon.

Vol

De Euroborg kreeg al snel mooie bijnamen, waaronder ‘De Groene Kathedraal’, naar de clubkleuren en de primaire kleur in het stadion. Het is ook de naam van het lunchrestaurant. Dat werd vorig jaar zomer verbouwd en kan wedijveren met de hippe restaurants in de stad. Op iedere werkdag geopend van 10.00 tot 16.00 uur (keuken open van 11.30 tot 14.00 uur) en vrij toegankelijk. ‘We trekken ongeveer 200 gasten doordeweeks’, licht Peterzon toe tijdens de rondleiding. Op wedstrijddagen wordt De Groene Kathedraal benut als restaurant voor businessclubleden. Die genieten dan (op reservering) van een exquise diner. ‘Altijd vol, we doen zo’n 140 couverts’, aldus Peterzon. ‘Als we er nog een restaurant bij hadden gehad was die ook vol geweest.’

Wedstrijd

Tijdens de wedstrijd tegen Ajax, afgelopen zondag, is het ook vol op de tribunes. De dik 20.000 supporters doen zich die dag tegoed aan zo’n 3000 liter bier, 1000 kilo patat, 600 gehaktballen, 600 broodjes worst en 2000 frikandellen. De gehaktbal is ook in de businesslounges de topper én blijkbaar is de bal (met kruidnagelsmaakje) een geheim, want de naam van de leverancier wordt niet verklapt. ‘Eigenlijk zouden we liever gezondere producten willen verkopen. Maar in de businesslounge verkopen we er zo’n 600, dus die halen we er voorlopig nog niet uit!’, lacht Peterzon. ‘We zorgen dan wel dat we ons onderscheiden door de presentatie en het uitserveren ervan.’

Het eten en drinken zal de Groningers (ook wel Stadjers genoemd) sowieso goed gesmaakt hebben, want de FC won (voor het eerst sinds lange tijd) met 1-0 van titelkandidaat Ajax.