artikel

KLM Catering Services is hoogvlieger bij inflightcatering

Catering

Eten in het vliegtuig. Voor veel mensen hét belangrijkste, maar ook meest besproken moment van de vliegreis. Wat gebeurt er voordat het eten op je tray op je uitklaptafeltje ligt? Misset Catering kreeg een uitgebreide rondleiding bij KLM Catering Services op Schiphol.

KLM Catering Services is hoogvlieger bij inflightcatering

Iedereen die wel eens vliegt kijkt er naar uit. Eten aan boord. Het levert ook de meeste discussie op. KLM Catering Services (KCS) is er bekend mee. KCS produceert zelf geen food meer. Zeven jaar geleden werd het productiehuis op Schiphol-Noord gesloten om kosten te besparen. Nu wordt het eten afgenomen van Marfo, de maaltijdenproducent die voorheen gelieerd was aan Martinair. Deze ‘rode’ maatschappij werd in december 2008 overgenomen door de ‘blauwe’. KCS is van cateraar tot logistiek dienstverlener geworden.

Hectare asperges

De Marfo-maaltijden gelden voor de toeristenklasse op intercontinentale vluchten. Echte luxe is, uiteraard, te vinden in de businessclass. Het eten hier is ontwikkeld in samenwerking met sterrenkoks. Eerder al verleende Cees Helder zijn medewerking en afgelopen jaar deden Sergio Herman en Thorvald de Winter dit. Tot in het eerste kwartaal van 2010 doet Margot Janse van het Zuid Afrikaanse sterrenrestaurant Le Quartier Francais dit. Ieder jaar start er ieder nieuw seizoen een nieuwe culinaire cyclus. Vanwege het werken per seizoen en de enorme volumes kan het voorkomen dat er drie maanden vooraf wel eens een hectare asperges gereserveerd moet worden.

130 miljoen

Op (korte) Europese vluchten bestaat de catering voor de tourist class uit een broodje. Business class krijgt wel een maaltijd. Alle producten worden geleverd, verwerkt en klaargemaakt in het KCS-gebouw op Schiphol. Daar zorgen ongeveer 1100 medewerkers (in ploegendiensten) voor de bevoorrading van de ‘kisten’. Naast f&b ook kranten, reisdocumenten, dekens en koptelefoontjes. Zo worden er jaarlijks ongeveer 20 miljoen passagiers bediend met dagelijks zo’n 40.000 maaltijden.

KCS is met een jaaromzet van 130 miljoen euro de hoogvlieger in inflightcatering. Gate Gourmet (40 mln.), Alpha Flight Services (10 mln.) en Newrest (7 mln.) zijn de overige spelers op Schiphol.

Lean

Gerard de Koning, accountmanager van KCS, kent de enorme tijdsdruk van het logistieke proces in het KCS-gebouw. ,,De duurste vierkante meters van Nederland’’, aldus De Koning. KCS past het Lean production (Engels voor slanke productie) toe in het logistieke proces. Ook wel het Toyota Production System (TPS) genoemd. Erop gericht is om zaken die geen toegevoegde waarde leveren te elimineren. Hierdoor gaat de productiekwaliteit omhoog en gaan de productiekosten omlaag, wat leidt tot een verbetering van het bedrijfsresultaat. (bron: Wikipedia).

Vertraging

Dé logistieke uitdaging voor KCS is om de producten volgens het strakke tijdschema in het vliegtuig te krijgen. KCS heeft hierover strikte afspraken met haar opdrachtgevers. Dit kan door externe factoren (bv. tankwagen heeft langer werk) vertraging oplopen.

Het overzicht van het logistieke planningsschema:

-V-17 dagen (voor vertrek vlucht): grondstoffen planning.

-V-3 dagen: productie planning.

-V-48 uur: comfort check (welke type vliegtuig ingezet op welke route) door KLM.

-V-24 uur: definitieve opgave aantallen speciale maaltijden (SPML).

-V-4 uur: plus-/min-moment basisbelading Intercontinentale-vluchten (ICA) voor vertrek uit cateringgebouw.

-V-2 uur: plus-/min-moment basisbelading EUR-vluchten voor vertrek uit cateringgebouw.

-V-90 min.: nalevermoment ICA-vluchten

-V-60 min: nalevermoment EUR-vluchten

-V-40 min: definitieve afsluiting passagiersaantallen ICA-vluchten

-V-30 min: definitieve afsluiting passagiersaantallen EUR-vluchten.

Hartslag

Tot enkele minuten voor vertrek kunnen ‘parlevinkers’ (soort SRV-wagens) die constant op het platform rondrijden nog een spoedwens verzorgen, bijvoorbeeld een extra vegetarische maaltijd. ,,Op de nul minuut lijn moeten we uiteraard weg zijn bij het vliegtuig. Dat lukt niet altijd.’’, verzucht De Koning. De logistieke deadline maakt het werk van KCS zo dynamisch, maar ook hartslag verhogend. Bij iedere volgende hap in een vliegtuig denk ik aan het indrukwekkende logistieke proces dat er aan vooraf is gegaan.

(Met dank aan Gerard de Koning en René Verdonk van KCS)

Reageer op dit artikel