artikel

Trends: Van ‘bake off’ tot ‘to go

Catering

Misset Catering vroeg enkele cateraars naar de trends in schoolcatering. Op het gebied van food, beverage, de top 5 van meest verkochte producten en het eetgedrag van nu.

Trends: Van ‘bake off’ tot ‘to go

Trends volgens Albron

Albron is toonaangevend in onderwijscatering. Onder meer door de campagne ‘What’s your flavour’, waarbij in 2006 werd onderzocht hoe studerend Nederland eet. Ook nu nog onderzoekt Albron op onderwijslocaties de eetwensen van studenten.

Trends in food:

‘Alles wat vers en gezond is’, zoals salades, vers belegde broodjes, gezonde snacks, fruitsalades en vers gewokte maaltijden. Ook de wereldkeuken wordt steeds belangrijker, zeker op multiculturele of internationale locaties.

Beverage:

Gezonde producten en producten met een (functie): nog steeds vruchtensappen en smoothies, vitaminewaters. Binnen de categorie koffie begint duurzaamheid een steeds grotere rol te spelen. Niet alleen FairTrade, maar ook producten die op een milieuvriendelijke manier worden geteeld.

Eetgedrag:

Traditionele eetmomenten verdwijnen steeds meer. Meerdere malen per dag kleinere porties. Onder de jeugd is deze trend nog duidelijker zichtbaar. Omzet steeds minder rond traditionele lunch, veel meer over de dag verdeeld.

Trends volgens Compass Group Nederland

Compass Group Nederland heeft voor de onderwijsmarkt onlangs een nieuw bedrijfsonderdeel geïntroduceerd: Eurest Campus Services. Die verzorgt sinds kort alle cateringfaciliteiten op de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam. Ook verzorgt Eurest ROC’s en HBO’s.

Trends in food:

De doelgroep geeft aan steeds gezonder in het leven te staan en vaker te kiezen voor gezonde alternatieven, maar gaat daarbij wel voor gemak. To go-alternatieven zijn noodzakelijk. Ook zijn ze bereid meer te betalen voor gemaksproducten als voorgesneden groenten, fruit en voorbelegde broodjes. Deze behoren in toenemende mate tot de hardlopers.

Beverage:

Koffie is heilig in de ochtend. De student is opgegroeid met verse koffie in allerlei varianten (thuis en in cafés) en dus gewend aan kwalitatief hoogstaande koffie, en wil daarvoor betalen. Smoothies en vruchtensappen winnen aan populariteit, al hoeven dit niet per definitie merkproducten te zijn.

Eetgedrag:

De tijd nemen om goed te ontbijten, zit er bij deze groep vaak niet in. Men heeft deze tijd meer dan nodig om überhaupt op tijd aanwezig te zijn. Als men ontbijt, dan is het veelal onderweg of wordt dit van huis meegenomen en in de collegebanken gegeten. Doordat het ontbijt vaak wordt overgeslagen, is er rond 11.00 uur een snackpiek. Door de roosterindeling van scholen en universiteiten heeft iedereen ongeveer gelijktijdig lunchpauze (12.00 – 13.00). Met name fruit en losse boterhammen worden meegenomen en eventueel aangevuld met artikelen uit het restaurant. Anders dan in het bedrijfsleven, is meer sprake van het aanbieden van warme maaltijden. Deze worden, zoals in Nederland gebruikelijk is, in het algemeen ‘s avonds geconsumeerd. Daarnaast bestaat de indruk dat een relatief hoog percentage gasten dat avondeten nuttigt, behoort tot een andere etnische achtergrond dan de Nederlandse (eerste en tweede generatie).

Trends volgens JB Catering

JB Catering is een onderwijscateraar in de regio Eindhoven. En als ‘kleine’ cateraar trots op het onlangs behaalde ISO 9001-certificaat. ‘Zo kunnen wij meedoen met aanbestedingen. Meestal hebben alleen grote cateraars dit certificaat.’

Trends in food:

Bake-off producten (zowel brood als zoet/hartig)) en soepconcepten. (met medewerking van leverancier).

Beverage:

Voor zuivel: breakers en warme dranken als Hot Chocomel. Verder gezonde dranken als sappen en Fruit Today, Fruit en co en de nieuwe variant Appelsientje.

Eetgedrag:

Bij HBO’s vaak gespreide pauzes en bij ROC’s en vmbo’s vaste pauzetijden.