artikel

Te Koop: ‘Samenwerking

Catering

Waar is de tijd gebleven dat je voor elk type automerk een aparte dealer had. Deze dealer wist alles van ‘zijn’ merk. De auto had een jaar of langer fabrieksgarantie en ging er ook in onderhoud. Kortom; de merkdealer was een echte specialist.

Te Koop: ‘Samenwerking

Als we tegenwoordig een nieuwe auto willen aanschaffen (uiteraard een schone A of B klasse!) kunnen we terug naar diezelfde autodealer maar nu kunnen hier meerdere merken worden bekeken en worden gekocht. De verschillende merken worden door dezelfde dealer, in een en dezelfde garage in onderhoud gehouden. Een ontwikkeling die zeer verklaarbaar en logisch is.

Een voorbeeld; Een werkende vrouw (52 jaar) die veel kilometers maakt zou graag in een Audi A4 2.7 TDi willen rijden. Haar man (53 jaar), huisman, rijdt in een Volkswagen Polo. Tevens zijn ze de trotse ouders van een zoon van 20 jaar die in een Seat Ibiza rijdt. Alle drie de auto’s zijn gelijktijdig aangekocht en bij een en dezelfde dealer in onderhoud.

U zult denken; ik lees niks nieuws. En toch zou deze denkwijze een nieuwe blik kunnen werpen op hoe spelers in de cateringmarkt naar elkaar kijken en hoe de klant naar de cateringmarkt kijkt.

Waarom zouden verschillende formules en/of cateringmerken niet door één salesteam verkocht kunnen worden? Als het onderscheidend vermogen van de desbetreffende formule / cateringmerk groot genoeg is, zou dat toch prima kunnen? De salesman zal dan niet meer het gesprek in gaan met de vraag “krijg ik het of niet?”, maar met “welke formule of merk gaat het worden?”.

Daarnaast zouden verschillende formules en/of merken ook prima bij een en dezelfde opdrachtgever operationeel gemaakt worden; Een groot free flow bedrijfsrestaurant voor 300 gebruikers met een kassasysteem, twee verdiepingen lager een bedrijfsrestaurant met gedekte tafels tbv 75 lunchgebruikers waar voor een vast bedrag per persoon per dag naar keuze gegeten kan worden. en op de begaande grond een take out van de Hema..

Kortom; 2010 vraagt er echt om anders na te denken over de toekomst van catering.

Wat hebben we toch een heerlijk vak! Een Lekker, Eerlijk en Ongecompliceerd 2010 gewenst!

Peter van Ee

Eigenaar van bedrijfscateraar Leo op het werk.

www.leoophetwerk.nl