artikel

Kansen missen

Catering

Een Cruijffiaanse wijsheid luidt: ‘Als je niet schiet, maak je ook geen goals.’ Ik moest daaraan denken toen we het verhaal over Veneca aan het maken waren. We hadden ze gebeld voor een interview. Wat heeft de brancheorganisatie bereikt en waar liggen de speerpunten de komende jaren? Vragen die wij wilden stellen.

Kansen missen

Echter, Veneca ‘heroverweegt de eigen strategie.’ Even geen tijd dus. Dat is een legitiem argument. Net zo legitiem is het om dan toch wat zaken rondom Veneca op een rij te zetten. Dat hebben we in Misset Catering nummer drie dan ook gedaan. We hebben ruimschoots rondgebeld en het net maar eens opgehaald.

Terug naar Cruijff en het schieten. Van Veneca kun je veel zeggen. ze schieten daar zelfs volop. Vraag is echter hoe doelmatig dat is. De bal lijkt immers alle kanten op te vliegen. Ik bedoeld een keihard schot terug naar de eigen helft levert niet veel op. Ik wil één zo poeier naar achteren e r wel uitpakken: de Veneca Award.

Dit jaar was Sjuul Paradijs de winnaar van die award. Paradijs is de hoofdredacteur van De Telegraaf en de man achter de nieuwe omroep Wakker Nederland. Hij ontving de award vanwege zijn verdiensten voor de cateringbranche. Ik zat in de zaal en zag hem het podium beklimmen. In smoking nam hij de prijs in ontvangst en hij viste heel spontaan een briefje uit zijn jacquet met een dankwoord. Het was een toneelspel voor grote mensen. Sjuul Paradijs is een bijzondere man. Ongetwijfeld ook een man met veel verdiensten, anders zat hij immers niet op deze sleutelpositie. Maar je kunt je wel afvragen of uitgerekend deze man zoveel verdiensten heeft gehad voor de cateringbranche.

Veneca doet zichzelf dan ook geen recht door de award op deze wijze en aan deze persoon uit te reiken. Die award zou toch de vlag op het schip van de catering moeten zijn. Toch wel iets om serieus te nemen. Me denkt. Overigens is Paradijs de meest recente in een rij van veel mensen met twijfelachtige verdiensten voor de branche. Verder poeven we toch wel veel frictie binnen de organisatie. Aan de ene kant werken de leden innig samen, maar de volgende dag staan ze elkaar buiten dood te concurreren. Dat is een spagaat. Geen onmogelijke spagaat. Ze wordt door de supermarkten in hun ‘Veneca’ (lees: Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) – erg goed uitgevoerd. Het CBL spreekt met één mond namens de branche naar buiten toe. Doet dat ook actief en met inhoud. Zowel in de pers als in de politiek. Het pareert ook lastige issues als supermarkten die boeren zouden uitkleden. daar hoeft dan zo’n Albert Heijn de handen niet aan vuil te maken.

Het kan dus beter. Het is dan ook prettig te horen dat Veneca zich op haar rol beraadt. Na de zomer horen we meer. Heel benieuwd met welk actieplan de heren en dames naar buiten komen. We zijn de eerste om het op te schrijven.

Peter Garstenveld

peter.garstenveld@reedbusiness.nl