artikel

Lowlands in teken van Pukkelpop

Catering

Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg raakte op zijn eigen festival maar niet in de stemming. Het debacle van Pukkelpop speelde te zeer mee. Toch is de 19e editie van Lowlands een succes geworden. Ook wat betreft f&b.

Lowlands in teken van Pukkelpop

Dat zegt Hans Kuipers in een exclusief interview dat Misset Horeca zondag had. Kuipers is namens Loc7000, medeorganisator/-eigenaar van Lowlands, verantwoordelijk voor de horeca op het festival dat dit jaar wederom (bliksemsnel) uitverkocht raakte en van vrijdag tot en met zondag 55.000 bezoekers trok.

Terwijl Lowlands-directeur Van Eerdenburg zondagnacht op radiozender 3fm aangaf maar niet in de stemming was geweest vanwege de trieste gebeurtenissen op het Belgische festival Pukkelpop (vier doden en vele tientallen gewonden), beleefden Kuipers en zijn team van Food And Beverage (FAB is van Loc7000) ook een ietwat vreemd festival.

Allereerst was er afgelopen vrijdag, een dag na het debacle in het Belgische Hasselt, een ingetogen begin van de 19e editie van het festival in Biddinghuizen. En tot op zondag werden de weersvoorspellingen nauwgezet gecontroleerd. Vooral toen voor zondag regen en onweer werden voorspeld was iedereen van de Lowlands-organisatie in hoogste staat van paraatheid.

Zijn er vanwege Pukkelpop veel bezoekers weggebleven?

‘Nee, dat idee hebben wij niet. Wel zijn we als organisatie en met ons team veel bezig geweest met Pukkelpop. Het drukt wel een stempel.’

Lichten jullie de bezoekers in als er noodweer uitbreekt en zo ja hoe?

Kuipers: ‘We hebben bij weersvoorspellingen als vandaag (= zondag, HS) om het kwartier overleg met elkaar. Pas als er echt reden toe is lichten wij het publiek in. Dat doen we door met mensen van de organisatie het terrein op te gaan en de bezoekersstroom te leiden.’

Zijn er vanwege de slechte weersvoorspellingen voor zondag veel bezoekers eerder weggegaan?

‘Ook niet. Al weten we wel dat als er bijvoorbeeld rond zes uur ’s avonds een bui komt er een aantal eerder weg zal gaan. Ze hebben tenslotte al drie dagen festival achter de rug en dan geen zin om in de stromende regen te blijven hangen.’

Hoe heeft het weer verder zijn weerslag gehad op de bestedingen op horecagebied?

‘Alle dagen was het prima weer en zijn de bestedingen op peil gebleven. Qua omzet zitten we echter aan ons plafond.’

Hoe hoog is de horecaomzet van Lowlands?

‘Daarover geven wij geen informatie.’

Maar overtreft deze de inkomsten uit kaartverkoop al?

‘Het benadert het wel aardig. Horeca is ook ongelofelijk belangrijk geworden voor een festival, want de bands vragen tegenwoordig zulke enorme bedragen. Vroeger was dat minder omdat platenmaatschappijen optredens puur als promotie zagen voor de lp- en cd-verkoop.’

Lowlands is in festivalland trendsettend op het gebied van f&b, zijn er nog nieuwigheden te melden?

‘Er is een speciale wijnbar met keuze uit diverse soorten prima wijnen. Verder zijn alle wijnen in de reguliere drankenstands biologisch. Op foodgebied zijn dit jaar nieuw: kaasfondue, de dames van Heet Brood met hun heerlijke tosti’s en Australian Pies. We merken dat mensen op zoek zijn naar ambachtelijkheid. De kleine cateraars snoepen wel iets af van de omzet van de hele grote. Maar over ambachtelijkheid gesproken, La Place doet het natuurlijk geweldig met het front cooking en haar natuurlijke producten.’

Is de bouwkeet genaamd Absoluut Ongezond ook nieuw?

‘Ja, haha. Dat is een geintje van mij en Ronnie (Hooch-Antink, directeur Loc7000 en mededirecteur Lowlands). Vanuit dat keetje verkopen we alleen maar vette snacks. Friet en frikandellen met personeel dat groezelige kleding draagt. Een tegenhanger van het thema gezondheid, biologisch en afvallen. Al bedraagt de omzet van frites en hamburgers respectievelijk nog steeds maar 4,5 en 4,75 procent ten opzichte van de totale foodomzet.’

Over frites en hamburgers gesproken, op het Sziget-festival was McDonalds aanwezig. In 2012 ook op Lowlands?

‘Nee. Nooit. McDonalds kan niet wat wij vragen. Bovendien vinden we het niet passen bij de uitstraling van het festival.’

Kan Lowlands, net als Sziget dat zeven dagen duurt, ook meerdere dagen gaan duren?

‘Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. Want je krijgt dan sowieso te maken met de wet van de verminderende meeropbrengst. De bezoeker houdt toch vast aan die honderd euro die hij te besteden heeft.

De prijs van een muntje is nog steeds €2,50, gaan jullie nog door die psychologische grens heen?

‘We vonden het niet passen om de muntprijs dit jaar te verhogen. Dat kost ons wel marge, ja. Waarschijnlijk gaat de prijs volgend jaar wel iets omhoog. Onder meer omdat de bierprijs blijft stijgen en cateraars kampen met verhoogde inkoopprijzen.’