artikel

AZ catert niet alleen binnen, maar ook buiten stadion

Catering

Dat voetbalclubs de catering in eigen stadion in eigen hand nemen is al niet bijzonder meer. Dat ze ook buiten de eigen voetbaltempel cateren is een zeldzaamheid. Landskampioen AZ uit Alkmaar doet dat wel.

AZ catert niet alleen binnen, maar ook buiten stadion

De catering- c.q. horecatak bínnen het stadion van de landskampioen uit Alkmaar is genaamd Uit bij AZ. Buiten de muren van het DSB Stadion heet het Uit bij AZ Partycatering. ‘Wij zijn deze service gestart vanwege de bedrijvigheid in de omgeving’, licht Michael Molema toe. De voormalige hotello (onder meer Pullitzer en The Grand in Amsterdam) is als horecamanager net nieuw bij AZ. Opvallend: mochten er andere betaald voetbal clubs geïnteresseerd zijn in het concept dan staat Molema daar zeker voor open. ‘Maar de prioriteit ligt bij Uit bij AZ’, aldus Molema.

Onder Uit bij AZ vallen restaurant Alkmaarder Hout (vernoemd naar het oude stadion) en 14 zalen en lounges met namen van weleer. Zo zijn er hospitalityruimtes vernoemd naar voormalig spelers en trainers, zoals Kees Kist, Co Adriaanse en Georg Kessler. Deze worden vooral in de zakelijke markt geboekt.

» Bekijk hier de fotoreportage over de catering in het AZ Stadion (Foto’s: Don van Dalen)

» Bekijk hier het interview met Michael Molema

Molema zwaait ook de scepter over de publiekscatering (tien vaste outlets en vier mobiele) en de partycatering tak. Hij hoopt dat de tweede ring op het stadion er snel komt. De capaciteit zou van 17.000 naar 30.000 gaan. ,,Behalve extra omzet zou het ook extra ruimte bieden en dus meer mogelijkheden op logistiek gebied’’, aldus Molema.

Vuurdoop

Tijdens de onlangs gespeelde (oefen)wedstrijd tegen het Duitse HSV was het stadion ‘maar’ voor de helft gevuld. Er waren ook 50 procent minder eters in de hospitalityruimtes. In het restaurant* zaten 140 gasten (normaliter 220), in de Georg Kessler Lounge 150 (350), in de Amstel lounge 175 (175) en in de Kees Kist Lounge 900 (1200-2000). Desalniettemin was het een prima vuurdoop voor Molema. ‘Ik heb incognito rond kunnen lopen en een goede indruk kunnen krijgen.’

Het food wordt op een centrale locatie bereid en in transportkarren naar de diverse lounges gereden. Ter plekke wordt het geregenereerd en de borden opgemaakt. De menu’s zoals die voor het duel met HSV werden gehanteerd:

Restaurant + Georg Kessler Lounge:

Voorgerecht: Dun gesneden Bunderfleisch en Coburger ham met een zomerse salade

Hoofdgerecht: Licht gerookt beenhammetje van kip

geserveerd met zomergroenten, Opperdoezer rondjes, een lichte knoflookjus en een gemengde salade

Nagerecht: Roten Crütze met gesuikerde crème fraîche en krokant suikerbrood

Amstellounge:

Voor de wedstrijd

  • Diverse gesneden Duitse worstsoorten
  • Diverse gemarineerde haringsoorten
  • Kartoffelsalade
  • Waldorfsalade
  • Gemengde salade
  • Verse afgebakken broodjes
  • Verse beenham uit de klem
  • Beekforel uit de oven
  • Kleine Schnitzels
  • Gemixte groenten
  • Sauerkraut
  • Braad Kartoffel

    In de rust
  • Flensjes met sinaasappelsaus
  • Roten Crütze
  • Witte en bruine chocolademousse
  • Schwartzwalder torte

    Na de wedstrijd
  • Koud en warm bittergarnituur
  • Publiekscatering

    Bij de publiekscatering moet worden betaald met munten, negen voor € 10,-. Een biertje is twee munten, omgerekend dus € 2,22. Volgens coördinator backoffice Manon Sibie (tevens Molema’s rechterhand) zijn er ten aanzien van de gehanteerde prijzen nog nooit klachten geweest. Supporters drinken voor en tijdens de wedstrijd alcoholarm bier, Amstel Lite. Na de match wordt er Heineken geschonken.

    De top 5 van best verkochte foodproducten (over heel seizoen):

    1. Broodje halve AZ worst (20500 stuks)

    2. Special snack (steeds wisselend, 19700 stuks)

    3. Saucijzenbroodje (10500 stuks)

    4. Zakje paprika chips (9050 stuks)

    5. Zakje naturel chips (3900 stuks)

    De top 5 ‘drank’ is:

    1. Amstel Lite bier (98700 bekers)

    2. Koffie (55700 bekers)

    3. Warme chocolademelk (26500 bekers)

    4. Coca Cola (20200 bekers)

    5. Thee (10100 bekers)

    Sibie: ‘Eén van de minst verkochte items is wonderbaarlijk genoeg het broodje kaas met 1200 stuks. Je zou toch denken dat Alkmaar als Kaasstad daar wel wat meer van zou afnemen.’

    Skyboxen

    In de 34 skyboxen stroomt ook Heineken uit de tapkranen. Molema en zijn 250 man sterke team cateren ook in de sponsorruimtes. ‘Van kleine hapjes tot complete buffetten. Allemaal op aanvraag.’ Planning blijkt dan soms lastig. ‘Zeker als er op het laatste moment bestellingen binnenkomen, gelukkig hebben we een zeer flexibel team’, glimlacht de horecamanager.

    Molema’s opdracht is om kritisch te kijken naar de prijsstelling, naar het concept van het restaurant en naar personeelsinzet. ‘Staan de juiste mensen op de juiste plaatsen? Verder kijk ik hoe we een nog hoger kwaliteitsniveau kunnen halen.’ Ook zou het restaurant bij zakenlui nog meer top of mind moeten worden. ‘Je kunt hier prima lunchen én dineren. Inclusief uitzicht op het trainingsveld.’

    De zalen en lounges van het DSB Stadion worden al volop geboekt voor vergaderingen, conferenties, presentaties en feesten voor bedrijven en particulieren. Een huwelijk kan ook, maar helaas niet op de middenstip. ‘Dat is uitgesloten, want het gras is hier heilig. Dat was les 1 die me hier werd geleerd. Het voetbal gaat altijd voor. Maar het is meer dan voetbal alleen. Ik run eigenlijk een hotel zonder kamers.’