artikel

Dag van de Cateringmedewerker

Catering

Op de Dag van de Cateringmedewerker gingen tal van Sodexho-directeuren terug naar de werkvloer. Soep koken, de spoelkeuken in en broodjes smeren. Andere koek als op kantoor. Hoe beleefden drie directeuren het. Hans Schmeinck ging op reportage.
Bekijk hier de fotoreportage…

Dag van de Cateringmedewerker

Op de Dag van de Cateringmedewerker (1) gingen tal van Sodexho-directeuren terug naar de werkvloer. Soep koken, de spoelkeuken in en broodjes smeren. Andere koek als op kantoor. Hoe beleefden drie directeuren het. Hans Schmeinck ging op reportage.
Foto 1

 

 

Foto 2

 

Foto 3
Back to basics was een intern initiatief van Sodexho. De gedachte erachter? Directeuren terug naar de werkvloer sturen. Een soort ‘poten in de klei-gevoel’. En dat hebben de directeuren geweten. Leo van den Boom (2) moest om 7.30 uur aanwezig zijn op de locatie van Oracle in De Meern. De Manager ICT moest cateringmanager Rob Florie en zijn team (3) bijstaan. ‘Voorraden aanvullen, broodjes smeren, de kleine spoelkeuken in. Heel verhelderend. Zo kom je achter de daadwerkelijke problemen’, aldus Van den Boom. ‘Of ik nog iets ICT-achtigs moet toepassen? Ik werk hier wel met systemen die uit mijn koker komen. Nu maar hopen dat het niet vastloopt, haha.’
Foto 4
Bedenker van Back to basics
Divisiedirecteur Sander Graft (4) was de bedenker van het fenomeen Back to basics. ‘Dat was eerst regionaal en later hebben we er een nationaal concept van gemaakt en gekoppeld aan de Dag van de Cateringmedewerker’, zegt hij tussen de bedrijven door op de Sodexho-locatie Nike in Hilversum. 
Foto 5
‘Je komt tot heel verrassende gesprekken. Zo kwam ik erachter dat Barbara (5) uit Polen komt, geschiedenis heeft gestudeerd, gisteravond bij de Lama’s was en erg laat thuis op bed lag. En dan toch met een glimlach hier staan.’ Graft kreeg van de facilitymanager te horen dat ie ‘vooral maar hard moest werken’. ‘Hard werken doen ze zeker. Hier wordt het ook verdiend, niet op kantoor.’
Foto 6
Districtsmanager Harriët steunde medewerkster Rachel achter de kassa (6).Via evaluatieformulieren hoopt de directie meer te weten te komen over de wensen en/of klachten van haar personeel. ‘Dat is meer in de trant van ‘wat jullie op kantoor nou eens zouden moeten doen’, aldus Graft.
Foto 7
Foto 8
Onvoorziene omstandigheden
Maar zelfs maatregels vanuit kantoor helpen niets tegen onvoorziene omstandigheden, zo ondervond een andere divisiedirecteur, Peter van de Vorm (7). Hij merkte bij Canon dat een te late leverancier, een plotseling gesprek met een stagebegeleider en een onaangekondigde hygiëne-inspectie het team zwaar op de proef stelt. ‘De hele voorbereiding loopt in het honderd. Maar het is mooi om te zien hoe het team (8) erg toch voor zorgt dat honderden mensen hier toch gewoon weer kunnen lunchen.’
Foto 9
Al is Van der Vorm als voormalig cateringmanager al aardig wat gewend. ‘Je ziet op zo’n dag als deze leuke stereotypen terug, zoals de mopperende kok. Al moppert deze kok terecht hoor. Vandaag kom je dichter bij de mensen te staan. Ik kom zo’n 100 keer per jaar op de vloer en heb veel respect voor de teams.’ Cateringmanager Peter Weijers: ‘Mooi zo’n dag, maar eigenlijk business as usual.’ Medewerkster Ellen Valenkamp is blij met een ‘donatie’ (9). Ze glimlacht want het blijken euro’s van chocolade te zijn.Sodexho’s hoofd communicatie Jeroen Stok lacht mee en kondigt aan: ‘Volgend jaar wordt Back to basics vanuit onze regio’s georganiseerd, zo komt het nóg dichter bij de mensen te staan.’