artikel

Festivalbezoeker wil gezonder eten

Catering

De festivalbezoeker van nu wil gezonde voeding. Al worden frites en snacks nog wel het best verkocht. Festivalorganisaties en/of cateraars moeten (nog) beter inspelen op de wensen van de doelgroepen. Een derde van de bezoekers is bereid meer te betalen voor betere producten.

Festivalbezoeker wil gezonder eten

Uit onderzoek blijkt dat 42 procent van de festivalbezoekers gezonde voeding wil. Daarnaast zijn er verschillen tussen diverse doelgroepen waarop festivalorganisaties en/of cateraars kunnen inspelen. Bekijk hieronder de verschillen tussen die doelgroepen.

De verschillen

Mannen versus vrouwen:

Mannen kiezen vaker voor snacks (10% meer), vrouwen eerder voor meer verschillende (gezonde) gerechten, zoals vegetarisch, fruit, gezond en Italiaans. Daarnaast vinden vrouwen het belangrijker dat maatschappelijk verantwoord wordt ondernomen. Ze zijn bereid hiervoor meer te betalen. Ten slotte geven mannen meer uit: €10,- tot €20,- tegenover een vrouw €5,- tot €10,-.

Jongeren versus volwassenen:

Jongeren (tot en met 22 jaar) eten snel, het grootste deel van deze doelgroep neemt ongeveer 10 minuten de tijd om te eten. Volwassenen (vanaf 23) daarentegen een half uur. Jongeren eten het meeste snacks en geven meer uit wanneer de prijzen lager zijn. Volwassenen zijn bereid meer geld uit te geven wanneer de porties groter worden. De totaalbeleving bij de catering vinden volwassenen belangrijk, en 13 procent is bereid hiervoor meer uit te geven. Daarnaast geven veel volwassenen aan dat ze door drugsgebruik geen honger hebben.

Dance versus pop/rock:

De keuze in eten is verschilt tussen de subgroepen dance en pop/rock. Duidelijk is dat de groep pop/rock kiest voor meer verschillende gerechten: vegetarisch 4,8%, oosters 11,8%, ambachtelijk 2,7% en vis 2.9%. (Dit ligt bij dance respectievelijk op 1%, 8,9%, 1,3% en 1,5%.) De groep pop/rock is duidelijk op zoek naar verschillende maaltijden. Daarnaast vindt deze groep het belangrijk dat een gezonde maaltijd verkrijgbaar is. De subgroep dance kiest vaak voor snacks (24,6%) en fruit (19,8%). Hiermee blijkt dat deze groep minder geïnteresseerd is in verscheidenheid van gerechten. Deze worden wel verkocht tijdens dancefestivals, maar in veel mindere mate. De subgroep pop/rock vindt MVO belangrijk, ze is zelfs bereid hiervoor meer geld uit te geven. Deze trend leeft (nog) niet bij de subgroep dance.

Tot slot: de groep pop.rock geeft gemiddeld meer uit aan eten. Dancebezoekers geven tussen €5,- en €10,- uit, bij pop/rock ligt dit bedrag tussen €10,- en €20,-.

Het onderzoek

Het onderzoek is gehouden via een enquêtre onder bijna zevenhonderd festivalbezoekers in Nederland. Deze groep is onderverdeeld in de doelgroepen bezoekers van dance- en pop/-rockfestivals, mannen en vrouwen, en jongeren en volwassenen.

Daarnaast hebben de festivalorganisaties Extrema (bekend van Extrema Outdoor, www.extrema.nl), Loc7000 (o.m Lowlands, www.loc7000.nl)) en Feestfabriek AKG (Zwarte cross, www.feestfabriekakg.nl) medewerking verleend. Verantwoordelijk voor het onderzoek is Neeltje van Horen, student Facilitair Management aan de NHTV in Breda. Misset Catering ondersteunde haar afstudeerdopdracht.