artikel

Krantenkoppen

Catering

“Rotterdam weer later open” | “Verbouwing ss rotterdam kan nog duurder uitpakken” | “Ga niet meer in zee met de rotterdam” | “Eeuwfeest valt in het water” | “Kosten lopen op tot 210 miljoen”. Praten we over een zinkend schip, maken we slagzij of lopen we slechts lichte averij op?

Krantenkoppen

Voorlopig hou ik het op lichte averij die snel gerepareerd kan worden. Natuurlijk worden we er bij On Board On Shore best wel moedeloos van dit project dat zich kenmerkt door alsmaar forse tegenwind. Moedeloos vanwege al die relaties die we moeten teleurstellen met een nieuwe vertraging van de opening van de ss Rotterdam.

Ter herinnering: Op drie maart wist men het 100% zeker: de ss Rotterdam opent haar deuren voor het publiek op 27 juli 2009. Met veel vertoon werd e.e.a. bekend gemaakt. Medio juni werd nog dit “pre-openingsweekend” bevestigd met ondermeer de ontvangst van enkele duizenden gasten van Vereniging De Lijn en de bewoners (de buren van het schip) van Katendrecht. Een week voor het event wordt echter alles afgeblazen.

Wel was inmiddels besloten dat het schip (iets?) later dan gepland en nu gefaseerd zou openen. Relaties van On Board On Shore zouden vanaf 24 augustus aan boord geaccommodeerd worden en het publiek vanaf de wereldhavendagen (1e week september). Hotel en restaurants zouden vervolgens begin oktober openen.

Neem van mij aan dat ook wij van koers raakten toen de directie van De Rotterdam ons vorige week liet weten dat het schip vanwege “een potpourri aan problemen” niet geopend kan worden op de voornoemde data. Want de zalen die On Board On Shore gaat exploiteren zijn op een haar na klaar. Eigenlijk moeten we alleen nog het meubilair uitpakken! En met de flexibiliteit een partycateraar eigen hadden wij er alle vertrouwen in dat we de partijen vanaf 1 september konden accommoderen. Inmiddels hebben we alle gedupeerde relaties gesproken en afspraken gemaakt over vervangende accommodaties of een nieuwe datum geopteerd voor de partij aan boord eind dit jaar, begin volgend jaar. Want relaties die het schip inmiddels van binnen gezien hebben willen maar één ding: “ZO SNEL MOGELIJK AAN BOORD”. Zo enthousiast zijn ze.

Natuurlijk zijn we in gesprek met de directie van De Rotterdam om te bekijken hoe verdere averij beperkt kan worden. En vanwege het ontbreken van een nieuwe openingsdatum liggen we dus voor anker en proberen we ons humeur op peil te houden. Alhoewel ik van ieder bezoek aan De Rotterdam weer blij wordt en die bezoeken mij extra bevestigen wat een onwerkelijk mooi project het uiteindelijk is. Op welk een schitterende wijze De Rotterdam gerestaureerd wordt en wat een unieke mogelijkheden het schip biedt voor de stad Rotterdam, voor Nederland maar ook voor On Board On Shore als toekomstige exploitant.

Waar een ieder aan voorbij gaat is dat wij bij On Board On Shore ook ons eigen schip drijvend moeten houden. Een bedrijf hebben waarbij inmiddels dertig bemanningsleden zijn aangemonsterd die staan te popelen om “van wal te steken”. En dan ervaar ik dagelijks dat alle betrokkenen bij de bouw het Rotterdamse adagium “Niet l… maar poetsen” als koers gebruiken. En dat dit project nu eenmaal onberekenbare maar gelukkig oplosbare problemen met zich meebrengt. We komen snel met een definitieve openingsdatum. Zodat ik onze opdrachtgevers, mijn directie maar ook mijn vrouw en kinderen kan uitleggen waar papa zo berendruk mee is en opdat ik ook weer eens rustig en onbezorgd mijn krantje kan lezen.

Henk Kroneberg

On Board On Shore