artikel

Logboek: Afwegen, keuzes maken, heroverwegen

Catering

Catering (en meer!) op een cruiseschip van 18.000 ton. Het partycateringbedrijf On Board, On Shore gaat die uitdaging aan. Directeur Henk Kroneberg houdt op verzoek van Misset Catering tot en met de start van de daadwerkelijke exploitatie een logboek bij. Deze aflevering; Dit najaar terug in Rotterdam de ss Rotterdam.

Logboek: Afwegen, keuzes maken, heroverwegen

Afwegen, keuzes maken, heroverwegen

Nog een paar maanden, dan is het zover, de ss Rotterdam komt terug naar haar thuishaven en legt haar loopplank uit voor haar nieuwe functie, een multifunctionele locatie waar eten en drinken, recreëren, slapen, congresseren en feesten hand in hand gaan! Bij On Board On Shore, de partycateraar van de ss Rotterdam, zijn we druk doende met de voorbereidingen om het schip klaar te stomen voor haar opening op, zo het zich nu laat aanzien dit najaar. De maand juni staat in het teken van keuzes maken. Definitieve afspraken worden gemaakt met partners als de keukenleverancier (Metos), licht, geluid en AV leveranciers (Heuvelman en Barndoor), koffieapparatuur (Franke), dranken (Bavaria, Vrumona en Wijn Verlinde) en vele andere.

1000 kratten

Op het gebied van serviesgoed (leverancier Pabst & Pabst) is het niet alleen de keuze die gemaakt moet worden maar ook moet aan pragmatische zaken gedacht worden als hoeveel borden er in een krat passen, of er al dan niet een logo op moet en welke kleur tafellinnen dan weer het beste bij het gekozen servies past. Dat zijn deels rationele keuzes maar ook vaak keuzes die met stijl en smaak te maken hebben. En dat laatste onderdeel is een leuk facet in het teamproces binnen On Board On Shore. Zoveel mensen zoveel wensen. Maar oh, wat is het leuk om met zo’n enthousiast team over schijnbaar simpele dingen te overleggen. Ieders mening te respecteren en aan hen over te brengen dat die grote rode wijnglazen wel erg mooi zijn maar waarvan er maar 24 in een krat gaan, 2,5 keer zoveel kosten als een ietsepietsie kleiner glas en ook met zich meebrengt dat er twee glazen minder uit een fles komen. En als je er dan over nadenkt dat alleen al het mastiek voor 1.500 gasten aan boord (we kozen voor Hutschenreuther enTafelstern servies / Schott Zwiesel glaswerk en WMF bestek) “verpakt” gaat worden in een kleine duizend kunststof kratten dan blijken het vaak kleine, alledaagse details die van belang zijn in het nemen van beslissingen. Hoeveel opslagruimte hebben we, hoeveel kratten in een kar, op een pallet? Past het gekozen transportmateriaal wel in de lift? Nu iets over het hoofd zien kan leiden tot jarenlang ergernis onder de medewerkers. En ogenschijnlijke besparingen van vandaag brengen wellicht onacceptabele kosten met zich mee in de toekomst.

Stroomverbruik

Zo blijkt de keuze voor koffiezetapparatuur ook een uitdaging. Kiezen we voor praktisch en budgettair vriendelijk? Of voor kwaliteit en passend bij de trend in de markt? Het laatste natuurlijk. Dus investeren we in zetsystemen van topmerk Franke met Segafredo koffie op zeven verschillende plaatsen op het schip. Met als gevolg veel hogere investeringen in elektra. Want over krachtstroom voor koffiemachines op die plaatsen was nog niet nagedacht. En dan komt naar voren dat alle partners (hotel, publiekscatering) op het schip bezig zijn de kwaliteit van hun dienstverlening verder op te vijzelen met als gevolg een gezamenlijk stroomverbruik dat de oorspronkelijke planning ver overschrijdt. Maar gelukkig geloven de eigenaren en (ver)bouwers van de ss Rotterdam ook in kwaliteit waardoor ook deze uitdaging wel weer opgelost wordt.

En ook binnen Jaarbeurs Catering Services, de moeder van On Board On Shore, staat in alles het kwaliteitsdenken hoog in het vaandel!

Henk Kroneberg

On Board On Shore

Directeur