artikel

Machteloze ondernemer

Catering

Op een dag dat we 27 partijen moeten verzorgen (22 december 2008), vindt bij Hutten Catering iets heel vervelends plaats. Bij een partij in de Orangerie in Den Bosch wordt een thermische kast in een vrachtwagen gereden, maar helaas rolt de kast terug.

Machteloze ondernemer

Wat vervolgens gebeurt, tart alle beschrijvingen. Ik word als directeur/eigenaar behandeld als een crimineel. Ik krijg te horen dat ik aanwezig MOET zijn bij een verhoor (!) en dien al mijn afspraken af te zeggen. De grote boodschap van de Arbeidsinspectie: we hadden deze chauffeur tot in detail instructies moeten geven. Op de vraag waar de grens én zeker de verantwoordelijkheid van de werknemer ligt, kwam geen fatsoenlijk antwoord.

Ik voel me als ondernemer Machteloos, met een hoofdletter M inderdaad. De opgelegde boete mag ook in kapitalen worden geschreven: €12.000,-. Ik voel me genoodzaakt me te verweren in Den Haag, maar de kansen op een positieve wending voor mijn bedrijf zijn eigenlijk nihil. Waarom? Wat betreft eigen verantwoordelijkheid maken we geen kans, omdat ik als werkgever altijd verantwoordelijk ben. Zelfs voor de kok die een tomaat onachtzaam snijdt! Wist u dat trouwens????

Wat betreft de hoogte van de boete: ook 0 procent kans. Die wordt bepaald door werkgevers, de officier van justitie en de arbeidsinspectie. ‘Ja, mijnheer Hutten, u hebt een bedrijf met achthonderd man, vandaar de hoge boete’, krijg ik ‘fijntjes’ te horen.

Even de (bruto) kosten optellen van dit ‘ongevalletje’. Een medewerker twee maanden kwijt (€5000,-), boete (€12.000,-), kosten reïntegratie en nazorg (€4000,-). In totaal €21.000,-.

Ik heb uitgerekend dat wij in de laatste tien jaar 778.984 kasten hebben in- en uitgeladen. Geen enkele keer heb ik van diezelfde arbeidsinspectie een compliment gekregen. Nu gaat het dus één keer fout en krijg ik een torenhoge boete.

Moraal van het verhaal: je voedt een kind toch niet op door het alleen maar te straffen? Beste Arbeidsinspectie, ik ga keurig de €12.000,- boete betalen, ik kan niet anders, maar hierdoor is een gat in het budget geslagen en ben ik gedwongen een training voor mijn samenwerkers te schrappen. Hartelijk dank daarvoor!

Woede heerst in mij. En vragen. Deze regelgeving motiveert voor geen meter, waarom is er geen bonus-malusregeling voor professionele bedrijven? Kan ik de namen krijgen van degene die de boetes hebben vastgesteld? Waarom zijn de boetes zo exorbitant hoog en mag ik daarover met hen in gesprek gaan? Waarom maakt de inspectie (letterlijk!) de opmerking ‘Zo vullen we de staatskas’? Beste Jan-Peter, hoezo help je ondernemers door een crisisperiode heen?

Ik hoor graag van mijn collega’s wat ze hiervan vinden. Hebben ze soortgelijke gevallen meegemaakt en moeten we niets eens actie ondernemen?

Mail hier: b.hutten@huttencatering.nl

Bob Hutten is directeur/eigenaar van Hutten Catering in Veghel